Työvoimatoimiston ovi käy yhä harvemmin: työttömät kokevat tilanteen vaikeaksi

Työvoimatoimisto on paketoinut työnhakijan palvelut yhden luukun periaatteella verkkoon. Samalla TE-toimistoja on suljettu, viimeksi Kainuussa ja Lapissa. Moni asiakas on tyytyväinen joustavaan nettiasiointiin. Osa kaipaa kuitenkin henkilökohtaisia tapaamisia, joihin ei nykyisin juuri pääse ilman ajanvarausta.

Sekä työnhakija että työnantaja voivat käyttää verkkopalveluita helpommin kuin ennen.

– Aiemmin palvelut olivat hajallaan, mutta nyt ne on paketoitu yhteen paikkaan, sanoo kehittämispäällikkö Mikko Rantahalme työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Työnhakija voi kirjautua Oma asiointi -palveluun pankkitunnuksilla. Hän voi paitsi aloittaa siellä työnhaun, myös ilmoittaa ja seurata tilanteensa muutoksia, vastata selvityspyyntöihin ja vaikka julkaista oman työnhakuilmoituksensa CV-netin. Käytössä on yli kymmenen TE-palvelua.

Myös työvoimakoulutuksiin haetaan nykyisin paljolti verkossa.

Rantahalmeen mukaan verkkopalveluiden käyttö on lisääntynyt hyvää vauhtia. Esimerkiksi CV-netissä on noin 50?000 esittelyä. Työnantajat käyvät katsomassa niitä noin 2?000 kertaa kuussa.

Etäasiointi ei riitä kaikille

Samalla kun ihmisiä patistetaan nettiin, TE-toimistoja on suljettu viimeksi Kainuussa ja Lapissa. Osa työttömistä kokee ongelmaksi asioinnin pelkän verkon tai puhelimen kautta. Helsingin Työttömien yhdistyksestä kerrotaan, että esimerkiksi työnhaun alkuvaiheessa on kaivattu apua oman tilanteen kartoittamiseen.

– Meille on tullut palautetta siitä, että myös henkilökohtaista palvelua pitäisi saada, kertoo Helsingin työttömien toiminnanjohtaja Anna-Maria Kantola. Hänen mukaansa jotkut ovat myös kokeneet netin käyttöliittymän monimutkaiseksi.

Ihmettelyä on herättänyt Kantolan mukaan vaatimus, että työttömäksi pitää ilmoittautua ensin verkossa ja vasta sitten voi saada ajan TE-toimistoon.

Puhelinpalveluiden epäkohtana on pidetty Kantolan mukaan myös sitä, että TE-toimiston asiantuntijat ovat saattaneet tehdä puhelimessa vääriä johtopäätöksiä asiakkaan työkyvystä, kun häntä ei ole nähty henkilökohtaisesti.

Verkkopalveluissa on ollut satunnaisia ongelmia, joita on jouduttu korjailemaan. Viimeksi CV-netissä ilmeni tallennuspulmia touko-kesäkuun vaihteessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.