Ultrakevyiden koneiden ohjeissa turvallisuuspuutteita

Ultrakevyiden lentokoneiden ohjekirjoissa on havaittu turvallisuuspuutteita. Lentoturmia tutkineen Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan joidenkin koneiden ohjekirjoissa ei ole ollut tarpeellisia tietoja koneen sakkausominaisuuksista. Sakkauksessa siipi menettää suuren osan nostovoimastaan ja kone lähtee putoamaan.

Tänä ja viime vuonna ultrakoneonnettomuuksissa on kuollut seitsemän ihmistä, ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on keväästä lähtien pohtinut keinoja turvallisuuden parantamiseksi.

Onnettomuustutkintakeskus kertoo löytäneensä yhteisen tekijän ultrien onnettomuuksissa.

- Tutkittavien koneiden lento-ohjekirjat ovat melko vaatimattomia, kun puhutaan koneen sakkausominaisuuksista ja -nopeuksista, kertoo johtava tutkija Ismo Aaltonen.

Ultrakevyet koneet kuuluvat harrasteluokan ilma-aluksiin, joten ohjekirjoista ei ole tarkkaa viranomaismallia.

- Yleisilmailukoneille on sen sijaan määritelty tarkasti, mitä ohjekirjassa pitäisi olla.

Ohjekirjat ovat valmistajan laatimia ja maahantuojien kääntämiä. Maahantuojien mielestä ohjekirjojen väitetyt puutteet eivät ole syynä turmiin.