Uuden ajan koulussa ei pysytä pulpetissa – tämä näkyy Kyyjärvelle juuri valmistuneessa opinahjossa

Myös päiväkoti sai uudet tilat koulun yhteyteen.

Kyyjärven juuri valmistunut Nopolan koulu on esimerkki uuden ajan opinahjosta. Sen suunnittelussa on huomioitu uudet opetussuunnitelmat, joissa korostetaan muun muassa vuorovaikutustaitoja ja oppilaiden omaa vastuunottoa opiskelusta.

Lähes 150 oppilaan koulussa suurin muutos entiseen ovat opetussolut, jotka ovat kolmen opetusryhmän yhteisiä tiloja. Eka-, toka- ja kolmasluokkalaiset jakavat yhden solun, 4.–6.-luokkalaiset toisen ja 7.–9.-luokkalaiset kolmannen solun.

– Solussa voi olla yhtä aikaa noin 50 oppilasta. Käytännössä solun jollakin ryhmällä on aina esimerkiksi liikuntaa tai käsitöitä muualla, joten yleensä samaan aikaan soluissa on kaksi ikäluokkaa, Nopolan koulun rehtori Sanna Honkonen kertoo.

Akustiikan asiantuntijat ovat olleet mukana suunnittelemassa koulun sisustusta ja materiaaleja. Niiden pitäisi ehkäistä häiritsevää melua, vaikka samassa tilassa on nyt usein enemmän oppilaita kuin ennen.

Honkosen mukaan ideana on, että opettajien välinen yhteistyö lisääntyy, jolloin eri ikäluokille tulee enemmän yhteistäkin tekemistä.

Opetussoluissa on pöytäpaikkojen lisäksi istuimiksi säkkituoleja ja raheja sekä niin sanotut pesät, joissa ryhmätöitä tekevät tai kokonainen opetusryhmä voi istua tiiviisti ympyrässä. Kaarevien penkkien korkeat selkänojat rajaavat pesät muusta tilasta. Solujen tiloja voi jakaa myös verhoilla.

Edes ekaluokkalaiset eivät saa Kyyjärvellä enää perinteistä kannellista pulpettia, jonne voisi laittaa omat koulukirjansa. Koulutavaroita varten opetustiloissa on koululaisille vedettävät säilytyslaatikot lokerikoissa. Pienten koululaisten päivät alkavat aina samasta paikasta, mutta hekin oppivat käyttämään koulun eri tiloja.

– Tilaratkaisuissa puhuivat myös eurot. Joidenkin tilojen käyttöaste koulupäivän aikana onkin jopa yli 90 prosenttia. Lisäksi iltaisin koulun tiloja käyttävät ainakin kansalais- ja musiikkiopistot, Honkonen sanoo.

Yläkoululaiset Mette Peltola ja Silja Honkonen ihastelivat uuden koulunsa tiloja jo keskiviikkona, jolloin kalusteiden asennus oli vielä kesken.

– Koulu vaikuttaa modernilta ja viihtyisältä. Se on hyvällä tavalla erilainen kuin ennen. Siellä ei varmaan kyllästy, kun solussakin voi välillä vaihtaa paikkaa, tytöt tuumivat.

Myös neljännen luokan aloittavat Milla Peltola ja Elina Pohjoiskangas saivat hyvän ensivaikutelman uudesta koulustaan.

Koulun yhteyteen rakennettiin uudet tilat myös Muksulan päiväkodille. Lapset aloittivat uudessa päiväkodissa maanantaina.

– Ensimmäisen kerran Kyyjärvellä päiväkoti pääsi nyt tiloihin, jotka on alun perin suunniteltu päiväkodiksi. Neliöitä meillä olisi voinut olla enemmänkin, mutta tilat vaikuttavat toimivilta ja olemme niihin tyytyväisiä, Kyyjärven varhaiskasvatusjohtaja Heli Auranen kertoo.

Aurasen mukaan henkilökunta on kiitellyt tiloja mukaviksi ja kodikkaiksi. Lasten erityisenä suosikkina on sisätiloissa sijaitseva kiipeilyseinä.

Esiopetusluokka on koulun ja päiväkodin välissä. Yhteistyötä tehdään molempiin suuntiin. Isoimmat päiväkotilapset ruokailevat koululla, ja koko talon henkilökunnalla on yhteiset taukotilat.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 1 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .