Uuden auton ratissa loukkaantumisriski kolarissa pienenee selvästi

Pienten autojen turvallisuus on parantunut suhteellisesti eniten.

Uusimmat autot ovat merkittävästi turvallisempia kolaritilanteissa kuin kymmenen vuotta vanhemmat.

Onnettomuustietoinstituutti ja Liikenteen turvallisuusvirasto selvittivät yli 250 000 kahden henkilöauton kolarin seurauksia vuosina 2005–2014. Onnettomuuksissa loukkaantui yli 35 000 henkilöauton kuljettajaa.

Kuljettajan riski loukkaantua uudessa autossa on noin 10–20 prosenttia pienempi verrattuna kymmenen vuotta vanhaan autoon, osoittaa tutkimus.

– Kolaritilanteen turvallisuus alkaa olla uusimmissa autoissa huipussaan, joten kehityksen painopiste siirtyy onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn eli aktiiviseen turvatekniikkaan, kertoo liikenneturvallisuustutkija Esa Räty Onnettomuustietoinstituutista.

Tutkimus osoittaa, että autokannan uudistuminen on keskeistä.

– Ajoneuvokannan keski-iän nuorentaminen yhdellä vuodella voisi vähentää pelkästään henkilöautojen yhteenajoissa loukkaantuneiden kuljettajien määrää kahdella prosentilla, arvioi tieliikennejohtaja Marko Sillanpää Liikenteen turvallisuusvirastosta Trafista.

Hän lisää, että jos mukaan lasketaan kaikki onnettomuustyypit, vaikutus olisi vieläkin suurempi.

– Esimerkiksi ajonvakausjärjestelmä vähentää suistumisonnettomuuksia tehokkaasti.

Naiset ajavat pienillä ja keveillä autoilla

Uudet ja kookkaat perheautot ovat yleisempiä kaupungeissa, kun vanhempia käytetään enemmän taajamien ulkopuolella, toteaa tutkimus.

Naiset suosivat pieniä autoja. Kaikkien autojen haltijoista naisia on vain noin kolmannes, mutta useiden pienten automallien haltijoista yli puolet.

Pienten autojen turvallisuus on parantunut tutkimusaikana suhteellisesti eniten, ja pienempien autojen turvallisuus on tätä nykyä entistä lähempänä keskikokoisten ja suurten autojen turvallisuutta.

Painavimmat ja samalla suurimmat autot ovat silti yleisesti ottaen kuljettajalleen turvallisempia kuin pienet ja kevyet. Autojen paino kasvoi tutkimusaikana tasaisesti, mutta kasvu on hidastunut muun muassa automateriaalien kehittymisen vuoksi. Myös ympäristövaatimusten muutokset ovat vaikuttaneet autojen painon kehitykseen.

Tutkijat huomauttavat, että kuljettaja on yhä ajoturvallisuuden tärkein tekijä huolimatta tekniikan kehittymisestä. Suomessa on noin 2,6 miljoonaa liikennekäytössä olevaa henkilöautoa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kotimaa

Jos suuronnettomuus tai tautipandemia iskee, terveydenhoidon kierroksia on pystyttävä nostamaan heti – HUS-päälliköt ovat huolissaan valmiusjärjestelmän kohtalosta

Elinkeinojohtaja yllättää: Jyväskylän kauppahallia ei välttämättä puretakaan

Yle: Puolustusministeri Kaikkonen selvityttää, voisiko puolustushallinnon työtehtäviä hajauttaa nykyistä enemmän ympäri Suomea – koskee 13  000:ta työpaikkaa

Kaupunginvaltuusto saa pohdittavakseen aloitteen Havis Amandan siirrosta

Keskussairaalan henkilöstö antoi arvosanan sairaalan johtamisesta – katso tästä henkilöstökyselyn tulokset

IS: Nukkuva nainen aiheutti poliisioperaation Lievestuoreella

Olisiko nyt aika uudistaa EU:n perussopimusta? – Suomalaisasiantuntija ei usko saksalaismepin ehdotuksen saavan laajempaa kannatusta

Budjettikomissaarin vetoomus ei yllättänyt pääministeri Antti Rinnettä – kritiikki on ollut kovaa, mutta Rinne näkee polkuja ratkaisuun

Merinovillan suosio kasvaa, mutta tiesitkö, että sen tuottamisessa on saatettu leikata kivuliaasti lampaan peräaukkoa – villavaatteiden alkuperä tunnetaan edelleen huonosti

Sohjo aiheutti onnettomuuden Keuruulla: auto pyörähti katon kautta ympäri ojaan, kyydissä kolme ihmistä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.