Uudesta kaistasta apua Vaajakosken liikenneruuhkiin

Kanavuoren liikenneruuhkiin Jyväskylän Vaajakoskella haetaan helpotusta uudella liittymäkaistalla Kuopion suunnasta Jyväskylään ajaville.

Kun kaista valmistuu, näiden autoilijoiden ei tarvitse ajaa enää Kanavuoren liikenneympyrään, vaan he pääsevät liittymään Jyväskylään vievälle tielle liikenneympyrän jälkeen omalta liittymäkaistaltaan.

Rallin aikaan sivussa

Työmaa on käynnissä, ja töiden on arvioitu valmistuvan lokakuun loppuun mennessä, mutta aikaa valmistumiselle on aina joulukuun alkuun asti.

– Räjäytystöiden aikana olemme joutuneet pysäyttämään liikenteen muutamiksi minuuteiksi kerrallaan, mutta sen pitempiä sulkuaikoja ei ole ollut, kun työ on hyvin valmisteltu. Joitakin pieniä räjäytyksiä joudutaan vielä tekemään, mutta pääosin räjäytykset on tehty, urakoitsijan vastaava työnjohtaja Risto-Matti Liimatainen kertoi.

Hän arveli, että ralliviikon aikana työmaalla pitänee keskittyä niihin töihin, joita tehdään muusta liikeenteestä sivussa.

– Kaikki tapahtumat lisäävät Kanavuoren liikennettä huomattavasti, Liimatainen sanoi.

– Ollaan ihan aikataulussa. Mitään isoja yllätyksiä ei ole tullut vastaan, mutta kalliota on ollut vähän enemmän kuin arveltiin, Liimatainen sanoi.

Hankkeen urakkahinta on 609 000 euroa. Hankkeen urakoitsija on VRJ Etelä-Suomi Oy ja tilaaja Keski-Suomen ely-keskus.

Suuret liikennemäärät

Liittymäkaistan pituus on Liimataisen mukaan noin 560 metriä. Sille liitytään hieman ennen Kanavuoren liikenneympyrää. Kaistan rakentamisen lisäksi valtatie 4:n liikennejärjestelyjä parannetaan  Laurinniementien kohdan kanavoinnilla. Bussipysäkin paikkaa siirretään liittymäkaistan tieltä.

Myös tieosuuden valaistus uusitaan ja liikenneympyrän keskiosaan rakennetaan taideteos. Valaistus ja teos parantavat kiertoliittymän havaittavuutta erityisesti etelän suunnasta lähestyttäessä.

Liikennemäärät Kanavuoren kiertoliittymässä ovat suuret. Nelostien keskimääräinen vuorokausiliikenne on noin 20 000 ajoneuvoa ja valtatiellä 9 noin 11 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

– Koska teemme lisäkaistaa tiestä sivussa, ei itse louhinta ja kaivuu haittaa muuta liikennettä. Sen sijaan maata siirtävät kuorma-autot tuovat lisänsä liikenteeseen. Tie on ruuhkainen, ja kuorma-autot joutuvat odottamaan joskus pitkiäkin aikoja ennen kuin pääsevät liikennevirtaan, Liimatainen sanoi.

Autoilijat ovat hänen kuulemansa mukaan suhtautuneet rauhallisesti tietöihin, vaikka alueella onkin normaalia alhaisemmat nopeusrajoitukset.

– Ainakaan minun korviini ei ole kantautunut nurinaa tai vaaratilanteita, Liimatainen kiitteli.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .