Uusi jättivirasto haluaa kehittää älykkäitä liikenneratkaisuja – 5G-verkko mahdollistaa tulevaisuudessa älyliikenteen ja itseohjautuvat autot

Ensi tammikuussa aloittavan uuden jättiviraston toimenkuvaan kuuluu synnyttää uusia liikenteen kokeiluja ja palveluita. Viestintävirasto, osa liikennevirastoa ja liikenteen turvallisuusvirasto Trafi yhdistyvät yhdeksi yli 850 henkilön virastoksi tammikuussa 2019.

– Tällä viikolla meiltä lähti viimeisiä kirjallisia lausuntoja ja eiköhän se piakkoin tule eduskunnan käsittelyyn. Kaikessa suunnittelussa lähdetään siitä, että pääsemme aloittamaan vuoden alussa, fuusiotyöryhmän puheenjohtaja ja Viestintäviraston pääjohtaja Kirsi Karlamaa sanoo.

Jättivirastoa on myös kritisoitu, mutta Karlamaa on innoissaan.

– Viraston tehtäviin on lainsäädännössä kirjattu kokeilut ja innovointi. Se on täysin poikkeuksellista. Suomi voi olla näissä ratkaisuissa edelläkävijä ja näyttää mallia muillekin.

Kyberturvallisuuskeskus on nyt osa Viestintävirastoa ja se säilyy omana yksikkönään myös uudessa virastossa. Liikenne, tietoliikenne ja tietoturva kytkeytyvät toisiinsa, mutta jatkossa myös niihin liittyvä lupa- ja valvontatoiminta voisi olla samassa talossa.

– Kyberturvallisuuskeskus toimii jatkossakin poikkihallinnollisesti ja suoraan viraston pääjohtajan alaisuudessa. Näin turvataan sille itsenäistä asemaa, Karlamaa sanoo.

5g-verkko mahdollistaa älyliikenteen

Karlamaan mukaan uusi virasto tuo isoja synergiaetuja, kunhan esimerkiksi älyliikenne kehittyy.

– Älykäs liikenne ja itseohjautuvat autot tulevat soveltamaan 5g-verkkoa. Meillä voidaan nyt rakentaa sellaista, mitä muualla ei ole ja kehittää älyliikenteen edelläkävijämalleja. Fyysiset ja digitaaliset väylät voidaan rakentaa yhtäaikaa ja näin säästyy myös rahaa.

Uuden liikenneviraston nimeksi on tulossa Liikenne- ja viestintävirasto, mutta myös Traficom-lyhennettä on käytetty yleisesti. Henkilöstömääräksi tulee noin 855 henkilötyövuotta.

Henkilökunnassa yhdistyminen on herättänyt huolta henkilöstövähennyksistä. Karlamaan mukaan tilanne on päinvastainen, osaajia tarvitaan yhä enemmän.

Viestintävirasto ja varsinkin kyberturvallisuuskeskus kilpailevat asiantuntijoista ja osaajista samalla tavalla kuin muutkin toimijat. Karlamaan mukaan varsinkin kaikki tekoälyyn ja robotiikkaan perehtyneet asiantuntijat ovat tällä hetkellä haluttuja joka puolella.

– Varsinaista osaajapulaa meillä ei vielä ole ollut, mutta yksityiset toimijat yrittävät houkutella meiltäkin työntekijöitä itselleen. Toki osa myös palaa meille myöhemmin.

Valtio ei voi kilpailla palkoissa yksityisen sektorin kanssa, mutta Karlamaan mukaan kilpailuetuna on työn merkityksellisyys.

– Meillä pääsee oikeasti rakentamaan tulevaisuuden yhteiskuntaa ja kehittää ratkaisuja, jotka hyödyttävät kaikkia.

Liikenne- ja viestintävirasto

Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala uudistuu. Hallituksen esitys etenee eduskunnan käsittelyyn todennäköisesti vielä tämän vuoden puolella, jolloin uusi virasto aloittaisi tammikuussa 2019.

Uuteen virastoon tulee osa Liikennevirastosta, liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja Viestintävirasto.

Uuden viraston nimeksi tulee Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, jäljelle jäävä osa Liikennevirastoa muuttuu nimeltään Väylävirastoksi. Väyläviraston tehtäviin kuuluvat edelleen tie-, rata- ja meriliikenteen väylät ja niiden palvelutason ylläpito.

Nykyisin Viestintävirastossa toimiva kyberturvallisuuskeskus toimii itsenäisenä osana myös uutta virastoa.

Viraston tehtäviin kuuluu vauhdittaa uusia liikenteen palveluita, robotisaatiota ja teknologiakokeiluita.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .