Uusi taksilaki tuli voimaan –  Finavia lisää opastusta taksijonojen ehkäisemiseksi

Uuden taksilain voimaan astuminen on Helsinki-Vantaan lentokentällä alkanut rauhallisesti, Finavialta kerrotaan.

Yön kiireisimpinä tunteina taksien jonotusalueelle muodostui jonkin verran jonoa, kun kentälle saapui useita lentoja samaan aikaan, kertoo Finavian viestintäasiantuntija Kirsi Luhta.

–  Mitään kaaosta ei kuitenkaan ole syntynyt, aamu on alkanut rauhallisesti, Luhta kertoo.

Finavia aikoo järjestää paikalle ihmisiä opastamaan matkustajia ainakin tänään iltapäivän kiireisimpinä tunteina. Vielä ei ole päätetty, kuinka pitkään Finavian asiakaspalvelijat ovat paikalla.

–  Meillä ei ole tarkempaa suunnitelmaa siitä, onko järjestely pysyvä. Menemme tilanteen mukaan. Täytyy katsoa, miten asiat lähtevät rullaamaan, Luhta kertoo.

Kyyti kentältä keskustaan voi maksaa esimerkiksi 39 tai 43 euroa

Viime yönä voimaan astunut uusi laki vapautti sekä taksien hinnoittelun että kilpailun. Helsinki-Vantaalla on takseille nyt neljä kaistaa, jotka sijaitsevat terminaali T2:n edustalla. Kolme kaistoista on varattu Finavian kilpailutuksen voittaneille kolmelle yritykselle Lähitaksille, Vantaan Taksille ja Taksi Helsingille.

Neljäs kaista on varattu muiden yritysten takseille. Jokaisella kaistalla on oma jonotustilansa, mutta niiden täyttyessä jono yhdistyy yhdeksi pidemmäksi jonoksi.

Taksissa ei tarvitse olla enää taksamittaria, jos matkan hinta sovitaan tai kerrotaan etukäteen. Useiden yritysten hinnat ovat kuitenkin selvästi esillä ja ne vaihtelevat jonkin verran toisistaan.

Esimerkiksi Lähitaksi ja Taksi Helsinki vievät matkustajan Helsingin keskustaan 39 euron tasahinnalla. Helsinki Airport Taxi puolestaan veloittaa samasta kyydistä 43 euroa.

Vaihtelua on myös eri yritysten alkutaksojen ja kilometrihintojen välillä. Kolmen yrityksen vertailussa matka esimerkiksi noin 22 kilometrin päässä sijaitseviin Järvenpäähän, Kauniaisiin tai Kirkkonummelle maksaa yrityksestä riippuen 39,3-46,1 euroa.

"Onhan se vähän erikoista, että toinen on noin paljon halvempi kuin toinen"

Sunnuntaina aamuyhdeksältä ei taksikaistoille ei ollut ruuhkaa.

New Yorkin -lennolta saapunut vantaalainen Saana Siekkinen kertoi tienneensä jo etukäteen, että edessä on nyt valinta taksikaistojen välillä.

Hän ei kuitenkaan aikonut aamutuimaan tarkemmin vertailla eri taksikaistojen aloitusmaksuja ja kilometrihintoja.

–  En usko. Ollaan aika väsyneitä. Nyt on pääasia, että saadaan kyyti kotiin, Siekkinen sanoi hymyillen.

Niin ikään New Yorkista palannut helsinkiläinen Johanna Puiro ei ollut tietoinen uusista kaistajärjestelyistä Helsinki-Vantaalla.

–  Tämä tuli minulle ihan yllätyksenä. Tässä ihmettelen vähän näitä hintoja. Ne ovat kyllä hyvin näkösällä tässä, ja se on hyvä asia.

Helsingin keskustaan matkalla ollut Puiro kiinnitti huomiota siihen, että hintatauluja vertailleissa erot saattoivat olla useita euroja kaistojen välillä.

–  Onhan se vähän erikoista, että toinen on noin paljon halvempi kuin toinen.

Puiron mukaan hänen taksivalintaansa vaikuttaa tässä vaiheessa ennen kaikkea hinta, koska eri taksivaihtoehtojen välisistä eroista on vaikea vielä muodostaa käsitystä.

–  Tietysti, jos myöhemmin huomaa, että kyydissä ja palvelussa on eroa, niin sitten sekin alkaa varmasti vaikuttaa, Puiro sanoi.