Uusien autojen valotekniikassa piilee riski: Kuski, muista tämä!

Uusien autojen valotekniikka yhdistettynä vanhoihin tottumuksiin on lisännyt turvallisuusriskejä parin viime vuoden aikana, arvioivat Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja Jyväskylän liikkuva poliisi.

- Teillä kohtaa tämän tästä pelkillä päivävaloilla ajavia autoja, joilla on takaosa täysin valottomana hämärässä ja pimeässäkin, kertoo Liikkuvan poliisin Jyväskylän yksikön päällikkö Veikko Stolt.

Uusissa autoissa pelkät huomio- eli päivävalot syttyvät, minkä takia kuljettaja ei aina huomaa kytkeä ajovaloja päälle. Taustalla on vuonna 2011 voimaan astunut eurooppalainen säännös, joka määrää huomiovalot pakollisiksi uusiin automalleihin. Siksi enintään kolme vuotta vanhoissa autoissa moottorin käynnistäminen sytyttää automaattisesti huomiovalot, muttei ajovaloja.

Muutos ongelma Pohjoismaissa

Toisekseen pelkillä päivävaloilla ajaminen säästää energiaa, sillä uusien autojen valot ovat led-tekniikkaa. Keski- ja Etelä-Euroopan olosuhteissa muutos on käytännöllinen, mutta ongelmallisempi Pohjoismaissa. Esimerkiksi Suomessa on lain mukaan aina olosuhteiden vaatiessa käytettävä myös ajovaloja.

- Täkäläisissä olosuhteissa tuntuu oudolta, että säädös on tuolla tavalla hyväksytty, Stolt ihmettelee.

Lue lisää aiheesta keskiviikon painetusta Keskisuomalaisesta tai osta näköislehti tästä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.