Uutisanalyysi: Myyntibisnestä harmaalla vyöhykkeellä – hakemistopalvelumyynti saattaa olla rehellistä, mutta sen olisi myös näytettävä rehelliseltä

Jatkuvaa puhelinpommitusta. Epäselvää myyntipuhetta, josta ei saa tolkkua, mitä ollaan tarjoamassa ja mihin hintaan. Yllättäviä laskuja. Valtavan työläs reklamointikäytäntö. Kielloista huolimatta soitot jatkuvat.

Tällaiset kommentit toistuivat yhteydenotoissa, joita Uutissuomalainen sai kyseltyään uusilta yrityksiltä kokemuksia yritysrekistereihin ja hakemistopalveluihin tilaa myyvistä puhelinmyyntifirmoista.

Yrittäjät olivat ahdistuneita ja vihaisia. Moni oli sitä mieltä, ettei missään nimessä ollut sitoutunut tilaamaan mitään. Silti yritykseen saapui satojen eurojen laskuja.

Selkeä ansaintalogiikka

Hakemistopalveluja myyvät yritykset huomasivat vuosia sitten tuottoisan bisneksen. Ostetaan uusien yrittäjien yhteystietoja, soitetaan yritykseen eri tytärfirmojen nimissä ja kaupataan nopeasti hakemistoa, jonka nimi viittaa johonkin viralliseen tahoon. On Suomen 118, Suomen yritysrekisteri, Suomen numerokeskus, eri kaupunkien puhelinluettelot.

Ensin "tarkistellaan tietoja". Sitten livautetaan sivulauseessa joku hinta. Yrittäjä ei osaa olla varuillaan, vaan lupautuu johonkin, jonka vasta myöhemmin tajuaa.

Laskun saatuaan moni reklamoi asiasta. Vielä useampi maksaa laskun ja ajattelee, että antaa olla viimeinen kerta, kun tällaiseen sorrun.

Reklamointi on yrittäjien mukaan hankalaa. Asiasta valittava yrittäjä ohjataan pontevasti erilliseen palvelunumeroon, joka sekin on hintava. Palveluntarjoajan kassa kilisee.

Jos asiakas ei anna periksi ja osoittaa laskun aiheettomaksi, lasku perutaan.

Tämä on osa ansaintalogiikkaa. Jos kymmenestä asiakkaasta kolmen lasku perutaan, jää vielä seitsemän maksajaa.

Eräs rahastuskeino on yritys, joka suureen hintaan irtisanoo sopimuksia ja estää myyntipuheluita. Firma oli taannoin syytteessä petoksista, mutta hovioikeus hylkäsi syytteet.

Ratkaisevaa, miltä asiat näyttävät

Viranomaisten mukaan hakemistopalvelujen ja asiakkaiden kiistat eivät lähtökohtaisesti ole rikosoikeudellinen asia. Kysymys on tavallisemmin kahden yrittäjän sopimusriidasta.

Jos asiakkaalle suoranaisesti valehdellaan tai lähetellään laskuja ilman mitään puhelua, ollaan rikoksen tiellä.

Mutta vaikka tietyt puhelinfirmat eivät rikkoisikaan lakia, ne liikkuvat harmaalla vyöhykkeellä: niiden toiminta ei täytä hyvän asiakaspalvelun kriteereitä. Asiakkaalle pitäisi selkeästi ilmoittaa, mitä ollaan tarjoamassa ja mitä se maksaa, sekä käydä rauhallisesti läpi, mihin asiakas on sitoutumassa ja miten pitkäksi aikaa. Jos asiakas ei halua palvelua, myyjän pitäisi hyväksyä se.

On korostettava, että puhelinmyynti on sinällään laillista toimintaa ja puhelinmyyjän työ hyväksyttävä tapa tienata elanto.

Kysymys on kuitenkin siitä, miltä asiat näyttävät. Antavatko firmat toiminnastaan rehellisen kuvan?

Erittäin monen mielestä nyt eivät anna.

Kirjoittaja on Uutissuomalaisen toimittaja.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .