Väitös: Huumori auttaa myös aikuisia kielen oppimisessa

Huumori, laulut ja sanaleikit auttavat nuorten oppijoiden lisäksi myös aikuisia oppimaan vieraita kieliä, kertoo Jyväskylän yliopistossa tarkastettava väitös.

Tutkija teki kielikursseilla pedagogisen kokeilun, jossa otettiin tunteet huomioon. Tutkimuksen perusteella opetustapa herätti myönteisiä tuntemuksia sekä opettajassa että kurssilaisissa, mikä tehostaa oppimista.

Sanaleikkeinä hyödynnettiin esimerkiksi arvoituksia ja kaskuja. Oppijoiden mielenkiinto pysyi yllä vaikkapa niin, että arvoitusten loppuratkaisua viivytettiin.

Väittelijä Giuseppe Caruson tavoitteena ei ole antaa tiettyä mallia opetukseen vaan tuoda esille, miten hyödyllistä tunteiden ottaminen huomioon opetuksessa voi olla.

Caruso on opettanut Jyväskylän yliopistossa italiaa ja opettaa nykyisin englantia Rooman lähistöllä.