Väitös: Iltapäivälehtien printtiversioiden tulevaisuus on katkolla jo lähivuosina

Iltapäivälehtien painetut versiot voivat lakata ilmestymästä jo lähivuosina, arvioidaan uudessa väitöksessä. Mediatutkija Pasi Kiviojan mukaan on varsin todennäköistä, että Iltalehti ja Ilta-Sanomat siirtyvät kokonaan verkkoon. Näkemys perustuu muun muassa asiantuntijahaastatteluihin sekä laskevien levikkien perusteella tehtyyn ennusteeseen.

Iltapäivälehdet saavat yhä enemmän tuloistaan digitaalisesta mainonnasta. Samaan aikaan printtilehtien lukijakunta on vähentynyt ja ikääntynyt.

–  Painettujen iltapäivälehtien liiketoimintamallin radikaali muutos häämöttää jo ovella. Se tarkoittaa printtilehden lopettamista ja toiminnan jatkamista vain digitaalisena, ennustaa Kivioja, joka työskentelee myös vapaana toimittajana ja yrittäjänä.

Lehdet ovat kompensoineet kutistuvaa irtonumeromyyntiä verkkomainonnalla, hinnankorotuksilla ja uusilla maksullisilla liitelehdillä.

Väitöksen mukaan lehtien ansaintamalli on kääntynyt uuteen asentoon, jossa erityisesti verkon mainostulot ovat yhä tärkeämpi tulonlähde. Muutos on ollut Kiviojan mukaan yllättävän nopea. Kun vielä vuonna 2005 Ilta-Sanomat ja Iltalehti saivat tuloistaan noin viidenneksen mainonnasta, viime vuonna mainonnan osuus oli jo puolet.

Moni asiantuntija povasi lakkautuksia

Vuonna 2013 haastatelluista media-alan asiantuntijoista noin puolet uskoi jommankumman iltapäivälehden lakkaavan ilmestymästä painettuna 10 vuoden kuluessa ja moni peräti viidessä vuodessa. Useimmat arvelivat printtilehden lopettajaksi Iltalehden.

–  Kristallipalloa ei ole kuitenkaan kellään. Tulevaisuuteen voi vaikuttaa moni asia. Jos lehdet esimerkiksi onnistuvat kasvattamaan hyvin digitaalisia mainostuottojaan, niillä voidaan kompensoida levikin laskua printissä. Voi myös olla, että printit halutaan pitää elossa brändisyistä.

Kiviojan mukaan tarkkoja arvioita tulevasta on vaikea esittää senkin takia, että muun muassa iltapäivälehtien levikkilukuja, liikevaihtoa ja liikevoittoa ei ole ollut julkisesti saatavilla vuosiin. Se kuitenkin tiedetään, että iltapäivälehtien mainostuloista printti tuo enää noin viidenneksen ja samalla irtonumeromyynti on tippunut vuosittain jopa kymmenisen prosenttia.

Kiviojan tutkimusaineistoon kuuluvat muun muassa Ilta-Sanomien ja Iltalehden painetut lehdet vuosina 1985–2015 sekä verkko- ja mobiilietusivut vuosina 2013 ja 2016. Journalistiikan alaan kuuluva väitöskirja tarkastetaan Tampereen yliopistossa 1. joulukuuta.