Vältä stressi, näillä vinkeillä jatkat hyvinvoivana kohti syksyä

Terveystalo ohjeistaa, kuinka kesän ja lomakauden jälkeen voi jatkaa hyvinvoivana kohti syksyä.

Suurin syy hakeutua työterveyspsykologille on stressi. Jopa 57 prosenttia työterveyspsykogin asiakkaista kertoo tulevansa vastaanotolle stressin vuoksi, kertoo Terveystalon tutkimus. Seuraavaksi eniten apua haetaan uniongelmiin ja työuupumukseen. Terveystalo ohjeistaa, kuinka kesän ja lomakauden jälkeen voi jatkaa hyvinvoivana kohti syksyä.

1. Pidä töissä riittävästi taukoja, jotta aivot pääsevät lepäämään. Loman palauttava vaikutus menee ohi muutamassa päivässä, joten palautumisesta täytyy pitää huolta päivittäin.

2. Keskity vain yhteen asiaan kerrallaan. Tee päivän tärkein ja aivotyötä vaativa tehtävä heti työpäivän alussa. Rajoita sähköpostin käyttöä vain tiettyihin kellonaikoihin päivässä.

3. Noudata säännöllistä ateriarytmiä ja nauti joka aterialla kasviksia sekä hyviä proteiineja, hiilihydraatteja ja rasvoja. Syö päivittäin kunnollinen aamupala, lounas, välipala, kunnon iltaruoka ja tarvittaessa iltapala.

4. Liiku itsellesi sopivalla ja mieluisalla tavalla. Liikunta alentaa verenpainetta ja kolesterolia, vahvistaa luustoa ja auttaa hillitsemään stressiä.

5. Riittävä uni on tärkeää. Palauta viimeistään syksyllä säännöllinen unirytmi, se auttaa palautumisessa.