Vaarallisia aineita kulkee raiteilla viisi miljoonaa tonnia

"Vaarallisia aineita liikkuu myös asutuksen lähellä"

Vaarallisia aineita kulkee Suomen rautateillä vuosittain noin viisi miljoonaa tonnia, sanoo VR Groupin liikenneturvallisuusjohtaja Tomi Kangas. Yksittäisiä aineita tai niiden kuljetusmääriä hän ei kommentoi.

Suunnilleen sama määrä vaarallisia aineita liikkui rautateillä vuonna 2012, kertoo liikenteen turvallisuusvirasto Trafin vuonna 2014 jukaisema raportti. Vaarallisista aineista lähes puolet oli tuolloin palavia nesteitä, kuten polttoaineita ja alkoholia. Suurin osa rautateiden vaarallisten aineiden kuljetuksista oli liikennettä Suomesta Venäjälle ja kauttakulkuliikennettä Suomen satamista Venäjälle.

Suomen rataverkko on rakennettu niin, että vaarallisia aineita liikkuu myös asutuksen lähellä, kertoo STT:lle raideliikennejohtaja Yrjö Mäkelä Trafista.

– Radat on alun perin rakennettu liikennetarpeen, erityisesti henkilöliikenteen mukaan. Maaseutu on autioitunut, joten radanvarret ovat jääneet paikoin tyhjiksi. Mutta ei rataverkkoa erityisesti näitä kuljetuksia silmällä pitäen ole rakennettu, kuten ei maantieverkkoakaan.

Erityisiä reittejä vaarallisille aineille ei siis ole, mutta on alueita, joihin niitä ei sallita, Mäkelä sanoo. Tällaisia ovat esimerkiksi kaupunkien keskustat.

Kuljetustavan valintaa ohjaa erityisesti kustannustehokkuus, Mäkelä arvioi. Se, paljonko aineita liikkuu, riippuu hänen mukaansa yleisestä taloustilanteesta.

Vaunujen siirtely on riskivaihe

Mäkelän mukaan vaarallisten aineiden raideonnettomuuksissa on tyypillisesti kyse esimerkiksi venttiilivuodosta tai raiteilta suistuneesta vaunusta, kuten Mäntyharjun Kinnin lauantaisessa vaarallisen aineen onnettomuudessa.

– Torjuntavalmiudet ovat pelastuslaitoksilla ja ne on mitoitettu alueiden niin sanotun vaarallisuuden mukaisesti, Mäkelä kertoo.

Mäkelän mukaan Trafi vastaa vaarallisten aineiden kuljetuksiin sopivien ratapihojen hyväksymisestä. Kyse on ratapihoista, joilla tapahtuu vaarallisia aineita sisältävien vaunujen siirtelyä. Mäkelän mukaan Mäntyharjun Kinni ei ole ratapiha, jossa vaunuja erityisesti siirreltäisiin junasta toiseen.

– Tätä junien koostamista on pidetty yhtenä riskivaiheena vaunujen käsittelyssä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.