Vain yksi tarjous ja sekin liian kallis – Jyväskylän pyöräbaanan jatkorakentaminen siirtyy vuodella

Jyväskylän pyöräväyläverkostoon kuuluvan Pohjoisbaanan jatkorakentaminen Palokasta kohti keskustaa viivästyy ja siirtyy ensi vuoteen. Alun perin tarkoitus oli rakentaa jo tänä vuonna osuus Heinäojantie–Norolantie, joka on jatkoa jo valmistuneelle osuudelle.

Pohjoisbaanan jatkorakentamisen oli määrä alkaa kesäkussa, ja hankkeeseen oli varattu rahaa tälle vuodelle 500 000 euroa. Baana kulkee valmistuttuaan Palokasta Taulumäen ja Puistokadun kautta keskustaan asti.

Tarjouskilpailuun saatiin kuitenkin vain yksi tarjous, ja se oli rakennuttajainsinööri Erja Mutasen mukaan merkittävästi kalliimpi kuin mihin kaupunki on varautunut.

– Ilmeisesti kadun- ja tienrakennusurakoita on nyt niin paljon, että joka paikkaan eivät urakoitsijat enää ehdi. Jyväskylän kaupungilla on isoja katutyömaita ja Kirri–Tikkakoski-tiekin työllistää, Mutanen mietti.

Jätettyä tarjousta ei siis voitu hyväksyä, ja osuus kilpailutetaan uudestaan niin, että sitä päästään rakentamaan ensi vuonna.

– Kokonaisuutena Pohjoisbaana ei viivästy, sillä ensi vuonna rakennetaan suunnitelmien mukaan myös viimeinen vaihe Norolantien ja Koivutien välillä. Sekä nyt siirtyvä osuus että ensi vuoden osuus katsotaan kokonaisuutena ensi vuonna, Mutanen sanoi.

Palokkajärven itäpuolella Ritopohjantien viertä kulkeva Pohjoisbaana on jo osin rakennettu. Viime syyskuussa väylä saatiin valmiiksi osuudella Ukonniementie–Heinälammintie.

Valmistuttuaan baana on 6,6 kilometrin mittainen, ja sen viimeinen osuus Koivutien ja Palokanorren välillä on arvioitu niin hyväkuntoiseksi, ettei siinä tarvita kunnostustöitä.

Pohjoisbaanan jäljellä ­olevien rakennustöiden kustannusarvio on noin 1,25 miljoonaa euroa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .