Valitukset kotimyynnistä kasvussa – kyseessä voi olla myös rikos

Kuluttaja-asiamiehelle tehdyt kotimyyntiä koskevat valitukset ovat lisääntyneet viime vuosina. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan tyypillisesti asiat liittyvät muun muassa aggressiiviseen myyntiin, jossa myyjä ei pyynnöistä huolimatta poistu kuluttajan kotoa. Lain mukaan kuluttajan painostaminen ostopäätökseen on kiellettyä.

Kuluttaja-asiamiehen tietoon on tullut tapauksia, joissa on hyväksikäytetty asiakkaan väsymystä, sairautta tai vanhuuden heikkoutta. Ongelmia on ollut myös siinä, ettei kuluttajalle ole kerrottu peruutusoikeudesta tai sen puuttumisesta.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimiehen Kristiina Vainion mukaan ilmoituksissa korostuvat iäkkäät kuluttajat, joilla voi olla vaikeuksia ymmärtää tekemiensä sopimusten sisältöä ja kieltäytyä painostuksesta. Ongelmatilanteissa hän neuvoo olemaan ensin yhteydessä sopimusosapuolena olevaan yritykseen ja tekemään peruuttamisilmoituksen. Apua on mahdollista saada myös kuluttajaneuvojalta.

– Siellä on asiantuntemusta selvittää asiaa kuluttajan puolesta, Vainio opasti. 

Joissakin tapauksissa kysymykseen voisi tulla myös rajanveto siitä, onko asiakas joutunut rikoksen uhriksi. Esimerkiksi petos tulee rikoslain mukaan kyseeseen silloin, kun toiselle aiheutetaan taloudellista vahinkoa erehdyttämällä. Rikosylikomisario Olavi Saunamäki kehottaa tekemään poliisille tutkintapyynnön, jos epäilee joutuneensa erehdytetyksi kauppoihin.

– Tästä on olemassa korkeimman oikeuden ennakkoratkaisu, jonka mukaan väärän tiedon antaminen on petoksessa tarkoitettu erehdyttämistoimi, Saunamäki sanoi.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .