Valtaosa risteilylaivoista tyhjentää jätevetensä asianmukaisesti Helsingissä

Tähän mennessä kesän sesongin aikana Helsingin satamassa on käynyt 106 alusta, joista noin 100 on jättänyt jätevetensä satamaan.

Lähes kaikki Helsinkiin saapuvat suuret kansainväliset risteilyalukset tyhjentävät jätevetensä satamien jätevesijärjestelmiin Itämeren sijasta. Kuluvan kesäkauden puoliväliin mennessä Helsingin satamassa on käynyt 106 alusta, joista noin 100 on jättänyt jätevetensä satamaan.

Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO päätti viime keväänä määräyksistä, joiden mukaan risteilyalukset eivät saa laskea käymäläjätevesiään Itämereen. Määräykset tulevat voimaan uusille laivoille vuonna 2019 ja vanhoille aluksille vuonna 2021.

Turun sataman kehittämispäällikkö Markku Alahäme uskoo, että Helsingin sataman myöntämät jätevesimaksujen alennuksetkin ovat vaikuttaneet siihen, että yhä useampi alus tyhjentää jätevetensä oikein.

– Kyllä alukset laskevat jokaisen euron. Jos ne jätevedet tavallaan saa jättää ja maksua ei tule, niin miksi alukset eivät hyödyntäisi sitä.

Jätevettä pitää vastaanottaa yhä enemmän

Yksi IMO:n määräyksistä koskee Itämeren satamien jäteveden vastaanottokapasiteettia. Sen mukaan kapasiteetin tulisi olla 200 000 litraa tunnissa. Risteilyalan kattojärjestöä (CLIA) on epäilyttänyt, riittävätkö satamien resurssit tavoitteeseen.

Alahäme arvioi Turun sataman maksimikapasiteetin tavoitteen suuruiseksi. Helsingin sataman kapasiteetti on riittänyt vallan hyvin, sanoo puolestaan matkustajaliikenteen johtaja Kari Noroviita.

– Enemmän se pullonkaula kapasiteetissa on siellä laivan puolella, että mikä se pumppauskapasiteetti on.

Matkustajamääriin ennustetaan kasvua

Risteilijöiden kesäkausisesonki kestää toukokuusta syyskuuhun. Suomessa käyvistä risteilijöistä valtaosa poikkeaa Helsingissä. Viime kesäkaudella aluksia kävi yhteensä 265 ja matkustajia 420 000. Tänä vuonna matkustajia odotetaan entistä enemmän.

– 440 000 matkustajaa on ennusteemme. Tämä kasvu liittyy siihen, että risteilijöiden aluskoko on vuosi vuodelta isompi, kertoo Noroviita.

Helsingin Hernesaareen on rakenteilla uusi risteilylaituri jopa 300-metrisille aluksille. Se valmistuu ensi vuonna ja korvaa Jätkäsaaren Melkinlaiturin.

Jätevesimääräykset voimaan osissa

– Kansainvälinen merenkulkujärjestö (IMO) asetti viime keväänä määräyksiä, jotka kieltävät risteilylaivojen käymälävesien laskemisen Itämeren erityisalueella.

– Määräysten mukaan alukset voivat joko tyhjentää jätevedet satamien jätevesijärjestelmiin tai asentaa laivoihin vaatimukset täyttävät jätevesien käsittelylaitteet.

– Uusille aluksille määräykset astuvat voimaan 1.6.2019 ja vanhoille 1.6.2021. Itämeren erityisalueen ulkopuolelta Pietariin kulkeville laivoille määräykset astuvat voimaan vasta 1.6.2023.

– Risteilyalan kattojärjestö (CLIA) on epäillyt, riittävätkö Itämeren satamien resurssit jäteveden vastaanottoon. Määräysten mukainen kapasiteetti on 200 000 litraa tunnissa.

– Helsingin sataman jäteveden vastaanottokapasiteetti on riittävä jokaisella laivapaikalla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.