Veikkaus laittoi puolet mainonnastaan tauolle – toimitusjohtajan mukaan yhtiön porua herättäneet mainokset eivät nauttineet yleistä hyväksyntää

Noin puolet Veikkauksen mainonnasta on tauolla syyskuun loppuun asti. Siihen mennessä yhtiö kampaa läpi markkinointinsa, toimitusjohtaja Olli Sarekoski kertoo STT:lle. Sarekosken mukaan ulkopuolinen selvittäjä käy läpi yhtiön markkinoinnin päätöksentekoprosessin ja ohjeistuksen. Asiasta keskustellaan myös Veikkauksen toimintaa valvovan Poliisihallituksen kanssa.

– Iso kysymys on, miksi markkinoinnin prosessimme ei ole toiminut niin, että näiden mainosten tuotantoon meno olisi pysähtynyt ennen kuin ne ovat ulkona, Sarekoski sanoo. Yhtiö tiedotti toimista tiistaina aamupäivällä.

Kohua herättänyt radiomainos tuli toimitusjohtajan tietoon lauantai-iltana. Mainoksessa terapeuttihahmo kehotti pelaamaan Veikkauksen Toto-peliä. Sarekoski kertoo keskustelleensa samana iltana puhelimessa mainoksesta varatoimitusjohtajan kanssa ja päättäneensä kampanjan keskeyttämisestä välittömästi.

Esimerkiksi entinen kansanedustaja Tiina Elovaara (sin.) paheksui Veikkauksen radiomainosta viime viikonloppuna Twitterissä.

 

Sarekosken mukaan mainoksen toteutus ei ollut hyvän maun mukainen, eikä siten vastannut yhtiön linjauksia. Toimitusjohtaja mainitsee haastattelun aikana useasti, että yhtiön tavoittelee toiminnalleen julkista hyväksyntää.

– Lähtökohtamme on toimia siten, että Veikkauksen toiminta nauttii laajaa hyväksyntää. Kun julkista keskustelua seuraa, on pakko todeta, että näin ei näiden tapausten osalta ole ollut, Sarekoski sanoo.

Sarekoski viittaa Toto-mainoksen lisäksi kesä-heinäkuun vaihteessa porua herättäneeseen Keno-mainokseen, jossa pelaamisen kerrottiin kuuluvan monen päivärutiineihin, siinä missä kahvilla käyntikin.

 

Kohut eivät edistä monopolin säilymistä

 

Sarekoski myöntää, etteivät kohujen tuoma julkisuus edistä Veikkauksen yksinoikeuden säilyttämistä rahapeleissä. Hän ei kuitenkaan ole saanut suoria yhteydenottoja aiheesta poliitikoilta.

– Tämäntyyppinen julkisuus, mistä me nyt puhumme, ei ole yksinoikeusjärjestelmän tai yhtiön näkökulmasta positiivista.

Sarekosken mukaan Veikkauksen mainonnasta käydään Poliisihallituksen kanssa keskustelua toisinaan, mutta selvityspyyntöjen tarkkaa määrää hän ei osaa sanoa.

– Poliisihallitukselta tulee selvityspyyntöjä joihin vastataan ja viime kädessä toimitaan sen linjan mukaisesti, minkä viranomainen määrittää. Esimerkiksi aikoinaan Loton markkinointia korjattiin viranomaisten edellyttämällä tavalla, Sarekoski sanoo.

Hän ei suoraan ota kantaa siihen, onko yhtiön toiminta ollut lainmukaista kahdessa esille nousseessa tapauksessa. Sarekosken mukaan viikonloppuna hyllytettyyn mainokseen ei "luultavasti liity mitään juridista ulottuvuutta". Aiemman Keno-mainoksen osa yleisöstä koki Sarekosken mukaan arkipäiväistävän pelaamista.

Eli sanotte, että Keno-mainos voi olla lainvastainen?

– En sano niin vaan totean, että mainoksen aiheuttamat reaktiot ovat sellaisia, että markkinoinnin tavoitteena ei ole eikä voi olla sellainen kokemus, Sarekoski toteaa.

Veikkaus saa lain mukaan markkinoida rahapelejä ja yhtiötä, jos markkinointi ei edistä taloudellisia, sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja aiheuttavaa pelaamista. Markkinoinnissa ei saa kuvata runsasta pelaamista myönteisesti.

Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski kertoo Veikkauksen päätöksestä alla olevalla videolla.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Näistä Veikkauksen mainoksista nousi kohu – nyt yhtiö lupaa suitsia mainontaansa