Verkko on kauppiaan ystävä

Verkkokaupan merkitystä kaupan alan murroksessa on liioiteltu, sanoo tutkija Arhi Kivilahti. Näkemys, jonka mukaan verkkokauppa tuhoaisi kivijalkakauppojen liiketoimintaedellytykset, on hänen mukaansa väärä.

– Verkko on nähty erillisenä osana kauppaa, vaikka todellisuudessa se tukee perinteistä kaupankäyntiä, Aalto-yliopistossa ja Oxfordin yliopistossa kaupan teknologisia innovaatioita tutkinut Kivilahti sanoo.

– Kun talous elpyy, myös kivijalkakauppa elpyy.

Tilastot tukevat analyysia. Puhtaan verkkokaupan osuus kaikesta kaupankäynnistä on jopa alan edelläkävijänä pidetyssä USA:ssa vain muutamia prosentteja. Suomessa luku on viimeisimmän tutkimuksen mukaan noin kahdeksan. Lisäksi verkkokaupan kasvuvauhti on hidastunut ja alan jättiläiset ovat tehneet merkittäviä tappiota.

– Niin sanottua viimeisen mailin ongelmaa ei ole pystytty ratkaisemaan, Kivilahti sanoo.

Ongelma perustuu siihen, että tavaroiden kuljettaminen jokaiselle asiakkaalle erikseen on kallista. Etenkin pitkien etäisyyksien ja kalliiden polttoaineiden Suomessa on edullisempaa, jos asiakkaat tulevat kaupan luokse.

Lue lisää Sunnuntaisuomalaisesta.