Verkkohuijareita liikkeellä – OP:n asiakkaiden pankkitunnuksia kalasteltu sähköpostitse

Viestissä pyydetään kirjautumaan verkkopankkiin viestissä olevasta linkistä, koska asiakkaan täytyisi näin hyväksyä verkkopankin järjestelmäpäivitys.

Internetissä on liikkeellä huijaussähköposteja, joissa kalastellaan Osuuspankin asiakkaiden tunnuksia. Viestin lähettäjänä on näkynyt OP:n sähköpostia muistuttava osoite ja sen allekirjoittajana asiakaspalvelu.

Viestissä pyydetään kirjautumaan verkkopankkiin viestissä olevasta linkistä, koska asiakkaan täytyisi näin hyväksyä verkkopankin järjestelmäpäivitys. Viestissä myös ilmoitetaan, että asiakkaaseen ollaan yhteydessä muutaman päivän kuluessa.

OP:n tiedotteen mukaan huijari on myös saattanut soittaa esiintyen pankin edustajana, jos huijaussivustolla on antanut henkilökohtaisia tietoja kuten puhelinnumeron. Numero on ollut väärennetty näyttämään OP:n asiakaspalvelun numerolta.

OP varoittaa luovuttamasta huijarille mitään tietoja. Oikean pankin sivuston tunnistaa siitä, että sivuston varmenne on myönnetty OP Ryhmälle (esimerkiksi OP Osuuskunta), varmenteen myöntäjä on Symantec, Entrust tai DigiCert, ja varmenne on voimassa.

OP muistuttaa tiedotteessaan, että yhtiö ei koskaan pyydä kirjautumaan verkkopalveluihin sähköpostissa tai tekstiviestissä olevan linkin kautta tai lähettämään henkilökohtaisia verkkopalvelutunnuksiasi, luottokortin tietoja tai henkilötunnusta sähköpostitse tai tekstiviestillä.

Mikäli olet luovuttanut verkkopalvelutunnuksesi huijaussivustolla, sulje ne välittömästi soittamalla OP 0100 0500 (arkisin kello 8-22, lauantaisin kello 10-16, pvm/mpm) puhelinpalveluun. Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla Sulkupalveluun +358 20 333 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 1 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .