Verkon maksulliset viihdepalvelut lisääntyvät - tulossa "journalismin Spotify"

Verkon menestyneimmät viihdepalvelut tarjoavat joko musiikkia tai tv-sarjoja ja elokuvia noin kympillä kuussa. Näiden palveluiden joukkoon on nyt tunkua. Markkinajohtajat Spotify ja Netflix ovat saaneet joukon kilpailijoita, joista jokin voi ennen pitkää nousta niiden ohi.

Maailmalla on otettu käyttöön myös lukuisten muiden kulttuurin ja viihteen alojen kuukausimaksullisia palveluita. Esimerkiksi sähköisten kirjojen markkinoilla on tehty kokeiluja.

Suomessa uusin toimija on Fabula, jonka valikoimissa on 22 kustantajan teoksia. Kaikkein suurimmat kustantamot loistavat poissaolollaan. Kirjallisuuden lisäksi tarjolla on hieman journalismia. Fabulan perushinta on 9,99 euroa kuukaudessa.

Helsingin Sanomien vastaava palvelu kantaa nimeä HS Kirjasto ja maksaa 9,90 euroa kuukaudessa. Kirjallisuuspalvelun käyttö edellyttää lisäksi lehden maksullista verkkolukuoikeutta.

Journalismin saralla kysyntää kokeilee vuonna 2016 palvelu nimeltä Readom, joka sai alkunsa liikenne- ja viestintäministeriön järjestämästä Mediainnovaatiokilpailusta. Readomin toimitusjohtaja on Vihreä Lanka -lehden päätoimittajana aiemmin työskennellyt Juha Honkonen.

Honkonen kertoo, että palvelun teknistä toteutusta rakennetaan parhaillaan. Palvelun odotetaan olevan testausvalmiina keväällä, mutta kustantajien kanssa neuvotteleminen voi kestää syksyyn saakka.

Readomin ideana on tarjota pitkää laatujournalismia, käytännössä siis aikakauslehtien artikkeleita. Uutiskilpailuun se ei lähde.

- Uutiset löytyvät ilmaiseksi iltapäivälehtien ja Ylen verkkosivuilta, Honkonen toteaa. Hän kuvailee Readomia Ampparit-uutisportaalin vastakohdaksi.

Readomin kuukausihinnaksi on kaavailtu kymppiä. Honkosen mukaan kuluttajat ovat tottuneet maksamaan sen verran.

- Käytän itsekin Spotifyta ja Netflixiä. Uskon, että tämäntyyppiset palvelut lisääntyvät entisestään tulevaisuudessa.