Vesilaitokset saavat ohjeet kriisiviestintää varten

Vesilaitokset saavat ohjeet kriisiviestintää varten vuoden loppuun mennessä.

Ohjeiden laatimiseen antoi sysäyksen Nokian vesikriisi. Nokian kokemusten lisäksi oppia otetaan Oslossa lokakuussa sattuneesta tapauksesta, jossa yli puoli miljoonaa ihmistä sai kehotuksen keittää juomavettä giardia-alkueläimen aiheuttaman tautiriskin takia.

Nokialla vesikriisistä tiedottaminen nousi suureksi ongelmaksi. Myös Oslossa koettiin vastaavia pulmia. Vaikka saastuminen ei ollut yhtä paha, mittakaava oli Nokiaa suurempi.

– Puhelinlinjat menivät tukkoon, nettisivut kaatuivat ja ihmiset hätääntyivät, tietää viestintäpäällikkö Ari Nevalainen Helsingin Vedestä. Hänen mukaansa Oslon kokemuksista otetaan oppia sekä valtakunnallisissa että Helsingin Veden omissa kriisiohjeissa.

Kriisiohjeet antaa Huoltovarmuuskeskuksessa toimiva vesihuoltopooli.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.