Vihreät haluaa yli kymmenen miljardin raidepaketin – tunnin juna Turkuun, parannuksia pääradalle, Pisara-rata...

Oppositiopuolue vihreät esitteli torstaina raidepakettinsa, jossa vaaditaan merkittäviä panostuksia raideliikenteeseen tulevien vuosien aikana.

Vihreät haluaa parannuksia Helsingin ja Oulun väliselle pääradalle, niin sanotun tunnin junan Turusta Helsinkiin sekä Helsingin keskustan alla tunnelissa kulkevan Pisara-radan. Vihreät toteuttaisi myös Lentoradan Helsinki-Vantaan lentoasemalle, Itä-Suomen yhteyksiä kohentavan Itäradan sekä satsauksia raitioteihin Tampereella, Turussa ja pääkaupunkiseudulla.

Kaikkien vihreiden listaamien hankkeiden yhteenlaskettu hintalappu kohoaa noin 14–15 miljardiin euroon. Siksi hankkeet pitäisi käytännössä jakaa useamman vaalikauden aikana toteutettaviksi.

– Varmaankin pääradan kehittäminen ja Turku–Helsinki-yhteys ovat valmisteluissa pisimmällä ja Itärata vasta suunnitteluvaiheessa, vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto sanoo STT:lle.

Raidepaketin toteuttaminen veisi kokonaisuudessaan 12–20 vuotta. Tavoitteena on parantaa joukkoliikenteen kilpailukykyä ennen kaikkea henkilöautoihin nähden.

Vihreät avoin hankeyhtiöille

Vihreiden mielestä valtion pitäisi osoittaa nykyistä enemmän rahaa raideliikenteen kehittämiseen. Nyt raidehankkeisiin käytetään vajaat 500 miljoonaa euroa vuodessa.

– Olemme laskeneet, että noin 700 miljoonan panostuksella eli noin 200 miljoonan lisäyksellä tämä koko paketti saataisiin eteenpäin. Emme tästä mitään ole jättämässä pois ja ajattelemme, että 20 vuoden aikana nämä kaikki voitaisiin toteuttaa, Haavisto sanoo.

Vihreät rahoittaisi raideliikenteen investointeja muun muassa ruuhkamaksuilla ja lentoverolla. Puolueen mukaan myös erilaisia yhtiömalleja voidaan selvittää raideyhteyksien rahoittamista varten. Vihreät kuitenkin katsoo, että hankeyhtiöiden enemmistöomistuksen pitää pysyä julkisen sektorin käsissä.

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) sanoi marraskuun lopulla Aamulehden haastattelussa, että pääradan ja Turun radan raidehankkeet voidaan tehdä nopeammin, jos niille saadaan ratojen käyttöön perustuva rahoitusmalli. Orpon mukaan hankkeiden toteutus kestää pitkään, jos ne pitää rahoittaa valtion budjetista.

Puolueiden kannatuskyselyitä johtava SDP puolestaan valmistelee Helsingin Sanomien tietojen mukaan vaaliohjelmaa, johon kuuluisivat tärkeänä osana raideinvestoinnit, muun muassa Pisara-rata. SDP tavoitteli Pisaraa jo viime vaalikaudella, kun puheenjohtaja Antti Rinne toimi valtiovarainministerinä. Silloin hankkeen rahoitus kuitenkin kaatui vaalikauden lopulla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.