Yhä useampi kuluttaja valmis maksamaan it-huollosta

Kotitalouksille suunnattujen it-palvelujen kysyntä on kasvussa, sanoo Tietotekniikan liiton toiminnanjohtaja Robert Serén. Aikaisemmin monet yksittäiset tietokoneen käyttäjät olivat kaveriavun varassa, sillä suurin osa it-huolloista hoiti vain yritysasiakkaita.

Serén muistuttaa, että yritysasiakkaat ovat tottuneet maksamaan palveluista, toisin kuin kuluttajat.

- Yksityishenkilöt ovat valmiimpia maksamaan palveluista, kun on nähty miten tärkeässä osassa tietotekniikka elämässä on. Aikaisemmin apuun hälytettiin kuka tahansa, joka tiesi edes vähän tietokoneista.

Serénin mukaan yhteiskunnalla on kasvava tarve ohjata kuluttajaa tietotekniikan kanssa, sillä kansalaisilta vaaditaan yhä enemmän atk-taitoja.

IT-Huolto Helsinkiä pitävä Toni Hietakunnas on huomannut tämän liikkeessään, jossa vanhin asiakas on 93-vuotias.

- Vanhukset sanovat, että jokainen joutuu tänä päivänä käyttämään tietokonetta, Hietakunnas kertoo.

Serénin mukaan kynnys tietotekniikan käyttämiseen pitäisi olla niin matala kuin mahdollista.

- Onneksi tietotekniikasta on tullut yhä helppokäyttöisempää, Serén sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.