Yksi yritys tyri näytteenoton, Liikenneviraston betonitutkimus viivästyi pahoin

Liikenneviraston tutkimus siltojen betonin lujuudesta on viivästynyt kuukausilla, koska osa näytteistä on otettu väärin. Tutkimuksessa on mukana kaikkiaan 93 suurta ja vilkasliikenteistä siltaa.

– Olemme tehneet todella paljon selvitystä, jotta saisimme luotettavat tulokset, mutta osa näytteenotosta pitää tehdä uudelleen. Yhdessä osaryhmässä on tullut järjestelmällisiä virheitä, kertoo Liikenneviraston taitorakenneyksikön päällikkö Minna Torkkeli.

Kaikki virheet ovat saman yrityksen tekemiä. Liikennevirasto havaitsi ongelmat tämän vuoden alussa, kun suunniteltu julkaisuajankohta jo lähestyi.

– Kun lähti menemään pieleen, meni pieleen iloisesti. Betoninäytteen otossa ja analysoinnissa tapahtui virheitä, joita ei olisi pitänyt tapahtua, tiivistää Torkkeli.

Hänen mukaansa yrityksille oli annettu näytteenottoon yksityiskohtaiset ja selkeät ohjeet, joten on epäselvää, miksi niitä ei yhdessä yrityksessä ollut noudatettu. Sitäkin nyt selvitellään.

Osaryhmässä, jonka tuloksia ongelmat koskevat, on noin 20 siltaa. Näytteenotto uusitaan kuitenkin vain Liikenneviraston mielenkiintoisina pitämissä kohteissa. Muissa tyydytään epätarkkaan tietoon.

Tutkimuskulut eivät kasva

Liikennevirastolle ei koidu näytteenoton uusimisesta lisäkustannuksia, mutta aikaa kuluu.

– Missään nimessä emme kuvitelleet, että tässä menisi näin kauan. Se oli vähän sellaista, että kun yksi virhe löytyi, toinen löytyi myöhemmin, ja kun ruvettiin tutkimaan, löytyi lisää. Aluksi kuvittelimme, että tämä olisi vain pikkujuttu.

Kun virheet havaittiin, Liikennevirasto tarkasti myös muiden osaryhmien tulokset. Niistä ei löytynyt ongelmia.

Liikennevirasto kilpailutti porausnäytteet kuudessa osassa keväällä 2017 ja näytteet otettiin viime kesän aikana. Analyysi tilattiin Teknologian tutkimuskeskus VTT:ltä.

Liikennevirasto ei julkista, mikä yritys virheet on tehnyt, mutta se on Torkkelin mukaan ”kohtuullisen kokoinen”. Hän sanoo, että myös yritys ymmärtää tilanteen ja haluaa hoitaa sen loppuun asti.

– He ovat vähän itsekin hämillään, miten näin on päässyt käymään kaikesta tekemisen ohjauksesta huolimatta. Tämähän on heiltä merkittävä laatuvirhe.

Sortumisvaarasta olisi tiedotettu

Tutkimuksen tulokset ovat jo suurimmasta osasta siltoja selvillä. Liikennevirasto kuitenkin tiedottaa myös niistä vasta, kun koko hanke on valmis.

– Toki tästä voi päätellä, ettei mikään silta ole sortumisvaarassa. Sellaisesta olisi informoitu heti, sanoo Minna Torkkeli.

Siltatutkimus liittyy vuonna 2016 ilmenneisiin betonin lujuusongelmiin, joiden vuoksi Kemijärvellä jouduttiin purkamaan lähes valmis silta ja betonirakenteita jouduttiin purkamaan myös Turun yliopistollisen keskussairaalan rakennustyömaalla. Tuolloin Liikennevirasto tutki pistokokeena 18 siltaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .