Yksinhuoltajalla kiireellinen avuntarve: kaupunki kyykyttänyt äitiä jo kaksi viikkoa putkeen

Jyväskylän kaupungin lapsioikeudellisten palvelujen puhelinpalvelu on täysin ruuhkautunut. Puhelimeen ei vastata soittoaikana, oman alueen lastenvalvojaan ei voi ottaa yhteyttä edes sähköpostitse tai jättää soittopyyntöä.

Jyväskyläläinen yksinhuoltaja on yrittänyt saada lähes kaksi viikkoa apua kaupungilta kiireelliseen lapsen huoltajuutta koskevaan kiistaansa. Hän on soittanut viime viikon maanantaista lähtien tuloksetta lapsioikeudellisten palveluiden puhelinnumeroon, jossa autetaan muun muassa lapsen huoltoon liittyvissä neuvotteluissa ja sopimuksissa. Puhelinpalveluun ei ole päässyt läpi.

Puhelinaika palveluihin on maanantaista torstaihin yhdeksästä kymmeneen. Ajan varaaminen soittorumbaan ei työssäkäyvälle yksinhuoltajalle ole ollut ihan helppoa, sillä se on tarkoittanut työajan järjestelyjä.

– Mitään takaisinsoitto- tai viestinjättömahdollisuutta ei ole, eikä edes sähköpostiosoitetta nettisivuilla, lapsen äiti ihmettelee.

– Ja kun asia on vielä kiireellinen, eikä toimistossa pääse edes käymään, hän harmittelee.

"Palveluissa on kovasti ruuhkaa"

Jyväskylän kaupungin palvelujohtaja Päivi Kalilainen valittelee tilannetta.

– Palveluissa on kovasti ruuhkaa ja kaikki puhelinajat ovat tällä hetkellä valitettavan ruuhkaisia, Kalilainen sanoo.

– Ei yhteydenotto kuitenkaan yleensä ole näin vaikeaa. Yhteys onnistuu tavallisesti jo ensimmäisen yhteydenottopäivän aikana, Kalilainen selittää.

Hän kertoo asiakasmäärien palveluissa vain kasvavan, koska erot yhä lisääntyvät. Pätkätyöt ja työttömyys aiheuttavat myös sen, että vanhemmilla on enenevästi tarvetta päivittää elatussopimuksia.

Tuore sosiaalihuoltolaki on tuonut myös lisää velvoitteita, muun muassa valvottujen tapaamisten järjestämisen.

Asiakasruuhkaa palveluissa on siitä huolimatta, että lisäresurssina on vasta saatu uusi palveluohjaaja.

– Jo vuoden vaihteessa ruuhka kuitenkin jonkin verran helpottaa, kun esimerkiksi osa isyyden tunnustamisista siirtyy neuvolakäynnin yhteydessä hoidettaviksi.

Vs. palvelupäällikkö Virve Hongiston mukaan ensi vuonna puhelinaikoihin on luvassa joitakin muutoksia, minkä pitäisi parantaa yhteydensaantia. Myös sähköisiä ajanvarauspalveluja kehitetään.

– Toimistoon pääsee toki asioimaan paikan päälle, mutta vain ajanvarauksella.

Selvitys vaatii useampia käyntejä

Lapsioikeudellisissa palveluissa asiakkaita palvelee viisi lastenvalvojaa. Kullekin on nimetty omat kaupungin alueet hoidettaviksi. Tarvittaessa he kuitenkin vastaavat myös toisten alueiden asiakkaiden puheluihin.

Lapsioikeudellisten palveluiden tehtäviin kuuluvat isyyden selvittäminen, lapsen huoltoon, asumiseen ja tapaamiseen liittyvät neuvottelut ja sopimusten vahvistamiset, lapsen elatussopimusneuvottelut ja näiden sopimusten vahvistamiset sekä lasten huoltoon liittyvien selvitysten tekeminen tuomioistuimille.

Esimerkiksi viime vuonna palveluissa tehtiin 1 202 sopimusta lapsen huollosta, 650 isyyden selvitystä ja vahvistamista, 1 044 elatussopimusta ja 22 selvitystä tuomioistuimille. Yleensä sopimus tai selvitys vaatii useampia käyntejä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.