Yrittäjä on pitkien rekkojen kannalla – pitemmät ajoneuvoyhdistelmät koituvat kuluttajan ja ympäristön eduksi

Ari Peltola pyörittää neljän ajoneuvoyhdistelmän yritystä. Kuljetus A. Peltola Oy kuljettaa tavaraa Keskolle ja Valiolle sekä huolehtii Posti-Veinen elintarvikekuljetuksista. Täysperävaunulliset yhdistelmät saavat nykyisin olla enintään 25,25-metriä pitkiä. Jos asetusmuutos hyväksytään, ollaan syksyllä sallimassa 9 metriä pitempien yhdistelmien tulon maanteille, Peltola ottaa uudistuksen ilolla vastaan.

– Isommilla yhdistelmillä polttoaineenkulutus pysyy 40:ssä – 50:ssä litrassa sadalla, samoin hiilidioksidipäästöt. Kuitenkin tavaraa liikkuu 30 prosenttia enemmän. Yhteensä kyydissä saa olla 76 tonnia tavaraa. Uudistus koituu kuluttajan ja ympäristön hyödyksi, Peltola toteaa.

Hänen mielestään tosiasia on se, että joka ei lähde mukaan kuljettamaan pitemmillä ajoneuvoilla, häviää tulevaisuudessa.

Peltola on vastannut kuljetuskentän tulevaisuuden haasteisiin kehittämällä uusia ratkaisuja.

– Kovin juttu tällä hetkellä on elintarvikekuljetusten hybridikylmäkone, joka toimii joko auton tuottamalla sähköllä tai verkkovirralla. Laite on jo koepenkissä, ja mukana kehitystyössä on yksi maailman johtavimmista valmistajista, Peltola kertoo.

Toinen asia jota hänen yrityksensä on innovoimassa, on tavaran purku ja lastaus terminaaleissa. Ne toimenpiteet kun koko ajan lisääntyvät, koska tavaraa liikkuu 30 prosenttia enemmän.

– Kysymys on siitä miten saadaan tavara sisään ja ulos tehokkaammin, Peltola kiteyttää.

Peltola on sitä mieltä, että kyllä kuljetusyritysten palveluja tarvitsevat huolehtivat osaltaan, että isot yhdistelmät terminaaleihin tulevat sopimaan.

Viime talven kuljetukset Keski-Suomessa hoituivat taidolla ja tuurilla, kun ajoneuvoyhdistelmät poikkesivat Nelostieltä alemman asteen teille..

– Kuljettajat olivat usein pulassa, teidän aurauksista ei oltu huolehdittu eikä talviolosuhteisiin reagoitu, toteaa Peltola.

Hänen yrityksellä on paljon kuljetuksia Viitasaarelta Nelostieltä Kinnulaan ja aina Toholammelle johtavalla 775-tiellä.

– Tiellä oli talven aikana seitsemän täysperävaunullisen ojaan ajoa. Pahimpana päivänä peräti neljä, Peltola sanoo.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja IIro Lehtonen kiittelee nykyistä hallitusta lähes miljardin euron lisäyksestä väylärahoihin. Korjausvelan kasvu on saatu vain pysäytettyä. Erityisesti talvihoitoon tarvitaan lisätoimia. Tiestön kuntoon laitto ja runkoverkkoinvestoinnit ovat seuraavan hallituksen isona haasteena.

Muuten ollaan Lehtosen mielestä pulassa uusien, pitkien yhdistelmien kanssa. On huolehdittava ohituskaistoista, tarpeeksi tilavista liittymistä ja yhdistelmien pysäköinti-, purku- ja jättöpaikoista.

SKAL ry:n liittokokous on Jyväskylässä 9.6. Kokouksessa muun muassa valitaan puheenjohtajisto kaudelle 2018-2020. Puheenjohtajaksi on ehdolla nykyinen puheenjohtaja Teppo Mikkola Mynämäeltä ja varapuheenjohtajiksi Jani Ylälehto Pihtiputaalta sekä Pekka Valtonen Tammelasta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .