Ysitien tilkkutäkki saa uuden pinnoitteen – "Talvi ja kevät olivat hieman liikaa sille päällysteelle"

Huonoon kuntoon päässyt Kanavuori–Niemisjärvi-väli päällystetään uudelleen kahdessa osassa heinäkuun aikana.

Ysitien päällystystyöt välillä Kanavuori–Niemisjärvi alkavat tiistai-iltana. Valtatietä päällystetään uudelleen noin 24 kilometrin matkalta. Huonoon kuntoon päässeellä tieosuudella aloitetut työt lienevät autoilijoille mieluinen uutinen.

– Joitain palautteita tien kunnosta on tullut, jotkut ovat olleet äänessä aika tomerastikin. Tienkäyttäjistä tosin löytyy aina näitä tomeramman palautteen antajia, Keski-Suomen ely-keskuksen tienpidon suunnitteluyksikön päällikkö Jari Mikkonen kertoo.

Varsinaisesta palauteryöpystä ei siis ole kyse. Korvausvaatimuksiakaan Mikkosen korviin ei ole kantautunut.

– Yksittäisiä varmaan on ollut, mutta loppujen lopuksi useimmat reiät ovat Ysitiellä olleet päällysteen päällimmäisen kerroksen purkautumia, eli ne ovat olleet muutaman sentin syvyisiä. Ei niiden pitäisi kunnossaolevaa autoa rikkoa, Mikkonen toteaa.

Projektipäällikkö Markus ­Simo­­nen Keski-Suomen ely-keskuksesta selittää, että kustannustehokkuuden vuoksi pyritään siihen, että päällystystöitä ei tehdä liian aikaisin.

– Tietenkin tieverkolle mahtuu joitain osuuksia, joiden kunto pääsee hyvinkin heikoksi. Tätä tieosuutta on kuitenkin pyritty paikkaamaan, jotta tie on varmasti ollut turvallisesti käytettävissä siihen saakka, että on rahoituksen puolesta mahdollista päällystää tie uudelleen, Simonen kertoo.

 

Päällystystyö tehdään kahdessa osassa. Ensin päällystetään osuus maantien 640, eli Saviontien, liittymästä Niemisjärvelle asti. Toisessa vaiheessa uuden päällysteen saa tieosuus Saviontien risteyksestä Kanavuoreen Vaajakosken ABC:lle asti.

Ensimmäinen osa kestää suunnitelmien mukaan noin heinäkuun puoliväliin. Tämän jälkeen päästään jälkimmäisen tienpätkän kimppuun.

Parhaimmassa tapauksessa koko urakka voisi olla paketissa noin kolmessa viikossa, mutta uudelleenpäällystyksen pitäisi olla valmis heinäkuun loppuun mennessä.

– Työ lähtee siitä, että valupaikkausten ja siltojen kohdalla tehdään jyrsintätyötä, joka vaatii tienkäyttäjiltä varovaista ja rajoitusten mukaista ajamista, kun valuasvalttia on jyrsitty pois, Simonen sanoo.

 

Nyt kunnostettavaa tienosuutta on paikkailtu kevään mittaan runsaasti. Nyt reikäinen tilkkutäkki muokataan täysin uuteen uskoon.

– Viime talvi oli aika ankara meidän päällysteidemme kunnon kannalta koko valtakunnassa. Etenkin kun päällysteen käyttöikä alkaa tulla päähänsä, niin kulunut talvi ja kevät olivat hieman liikaa sille päällysteelle, Mikkonen toteaa.

Projektipäällikkö Simonen kertoo, että uusi päällyste tehdään uusiopintausmenetelmällä, jossa tien vanhasta pinnoitteesta voidaan hyödyntää jopa 80 prosenttia.

– Nykyinen päällyste kuumennetaan ja jyrsitään tiettyyn syvyyteen asti pois. Tämän jälkeen vanhaan päällysteeseen sekoitetaan uutta tuoretta asvalttimassaa, minkä jälkeen vanhan ja uuden massan seos levitetään takaisin tielle.

 

Lähes koko kuukauden kestävä tietyö vaikuttaa paikoitellen Ysitien liikenteeseen, mutta liikenteen sujumisen ja työntekijöiden turvallisuuden vuoksi urakka tehdään pääosin yötyönä. Käytännössä töiden ollessa käynnissä päällystettävänä oleva kaista on liikenteeltä suljettuna muutamien kilometrien matkalta. Tienkäyttäjille tämä voi tarkoittaa pientä matkan viivästymistä, kun matkaa voidaan tehdä kerrallaan vain yhteen suuntaan.

– Olettaisin, että sen suurempaa viivästystä liikenteelle ei ole odotettavissa. Kokemus on kuitenkin osoittanut, että kesäliikenne voi olla hyvin arvaamatonta. Esimerkiksi tapahtumat voivat aiheuttaa suuria liikennemääriä, jolloin jonoutuminen on mahdollista, Simonen kertoo.

Ylinopeus tietyömaan kohdalla on suurin vaaratekijä työntekijöille

Hurjat ylinopeudet ovat tietyömailla arkipäivää. Työntekijöiden ohi viiletetään usein vaarallisen nopeasti, jopa 50 kilometriä tunnissa yli nopeusrajoituksen.

Ysitien Kanavuori–Niemisjärvi-välin päällystystyön urakointipäällikkö Heikki Liinamaa kertoo, että karkeasti arvioituna autoilijoiden käyttäytyminen on mennyt vuosien mittaan huonompaan suuntaan ja tilannenopeudet ovat nousseet entisestään.

– Ohiajavan liikenteen no­peus on suurin vaaratekijä työmaalla. Vaikka nopeusrajoitus pudotetaan kolmeen- tai neljäänkymppiin, eivät autoilijat noudata rajoituksia. Varsinkin hämmästyttää se, kun raskas liikenne ei piittaa nopeusrajoituksista ja aiheuttaa siten jalkaisin koneiden ympärillä oleville työntekijöille vaaratilanteita, Liinamaa päivittelee.

Etenkin yöllä tehtävissä töissä toinen iso vaaratekijä ovat kuskit, joiden ei olisi pitänyt lähteä ratin taakse laisinkaan.

– Keskimäärin joka tuhannennessa ohiajavassa autossa kuljettaja ei ole tehtäviensä tasalla. Se tarkoittaa, että kuljettaja on huumeiden tai alkoholin vaikutuksen alaisena, tai ei muuten ole enää siinä kunnossa, että kuuluisi auton rattiin, Liinamaa kertoo.

 

Yöaikaan autojen nopeudet kasvavat helposti, kun tiellä ei ole paljoa liikennettä.

– Päiväsaikaan muodostuu jonoja, jotka hidastavat liikennettä. Yöaikaan jonomuodostelmia ei ole, jolloin kolmenkympin rajoituksesta saatetaan päästellä kahdeksaakymppiä ohitse. Tämä on suuri vaaratekijä, Liinamaa toteaa.

Päiväsaikaan käytössä on usein saattoauto, joka kerää peräänsä jonon ja vie sen työmaan ohi sallitulla nopeudella.

– Työntekijät toivovat, että saattoautoja käytettäisiin mahdollisimman usein varsinkin vilkkaimmilla osuuksilla.

 

Projektipäällikkö Markus Simonen Keski-Suomen ely-keskuksesta vetoaa kuljettajiin, jotta vaaratilanteita ei työntekijöille syntyisi.

– Turvallisuus on meille hyvin tärkeä asia. Toivomme, että tienkäyttäjät keskittyisivät tietyöalueella liikennejärjestelyjen seuraamiseen matkapuhelimen tai muiden asioiden sijaan.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .