Aleksandr Bagdasarov, Garik Bagdasarov, UMC-katutanssiryhmä

Aleksandr Bagdasarov on kirjoittanut omaelämäkerrallisen näytelmän Rakkaudesta Rahmaninovin musiikkiin. Poikkitaiteellisessa illassa sen esitti jyväskyläläispianistin poika Garik ammattinäyttelijän ottein. Monologin on ohjannut ja värikkään lavastuksen toteuttanut vaimo Minna.

Ohjelman aluksi Urban Movements Company eli Sanaz Hassani (joka toimii myös ryhmän koreografina), Liisa Tirkkonen ja Anni Minkkinen loihtivat nauhamusiikki taustanaan plastisen Elämän tanssin. Elämäkerronnan kohde heräsi kotinsa olohuoneessa ja vaihtoi rooliaan sohvaperunasta menneiden muistelijaksi: lapsuudenkodin, opiskeluaikojen, Suomeen-muuton ja tähänastisen muusikonuransa.

Lavalla kuullut ja nähdyt anekdootit korostavat Bagdasaroville tärkeiden henkilöiden merkitystä. Näyttämön takaosaa komistivat heistä neljän – venäläisen pianokoulun keskushahmojen – muotokuvat Minna Jurvanen-Bagdasarovin suurikokoisina silkkimaalaustöinä.

Alle 40-vuotiaan kohdalle sattunutta aivoinfarktia kuvaavassa kohtauksessa UMC esitti Kuoleman tanssin valkeat puvut hulmuten. Toipumista vauhditti valmistautuminen Sergei Rahmaninovin 3.konserton solistiksi.

Torstai-iltaisen kaltaiseen produktioon tarvitaan rakkautta paitsi musiikkia, myös totuutta kohtaan. Niinpä totuuden nimissä kannattaa korjata tekstiin pesiytyneet, onneksi harvalukuiset musiikin historian asiavirheet.

Toisaalta yleisöä haluttiinkin ennen kaikkea viihdyttää eikä valistaa. Kunniansa saivat kuulla sekä neuvostojärjestelmän korruptoituneisuus että digitaalipiano, jolla harjoitellessa kosketukseen ja sointiin ei voi kiinnittää minkäänlaista huomiota.

Myös sähköinen viestintä joutui tulilinjalle. Kuuluuhan konsertinantaja niihin ihmisiin, jotka saavat sisältöä elämäänsä enemmän taito- kuin tietotekniikasta. Koko tilaisuuden erityisyyden kannalta alkupuoliskosta tuli sen vetonaula.

Jälkipuolisko koostui Bagdasarov seniorin urakoimasta yleisönvillitsemissonaatista: Franz Lisztin h-mollista. Siinä yliopiston tohtorikokelas väläytti tämän 1800-luvun pianomusiikin kenties suurimman innovoijan ihanteita milloin kohtalonomaisen, milloin sankarillisen tulkkina.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kulttuuri

Pääsiäisen pitkinä pyhinä voi nauttia konserteista ja muusta kulttuurista kotisohvalta

Yli 150 suomalaista musiikin ammattilaista yhdisti voimansa etänä ja kerää varoja SPR:n koronatyöhön – katso ja kuuntele kappale tästä

Levyarvio: Alussa oli Musiikki – Nightwishin yhdeksäs studioalbumi sisältää kaikkea ja vielä enemmän, eli juuri sitä, mitä yhtyeeltä on totuttu odottamaan

Italialaistenori Andrea Bocelli esiintyy sunnuntaina tyhjässä Milanon tuomiokirkossa – Suora lähetys Youtubessa

Radio Hearin Johannes-passio venyttää 11 sekuntia 72 tunniksi

Bachin Matteus-passiossa riittää syvyyttä, mutta ei huumoria – Matteus-passiosta kirjan kirjoittaneen Topi Linjaman mielestä teos sopii myös parhaillaan elettävään kriisiaikaan

Levyarvio: Pekka Kostiaisen Triduum Paschalen levytys on kipeästi upea ja inspiroitunut

Kiirastorstain kirkkokonsertti soi suorana lähetyksenä Korpilahden kirkosta – Katso tästä pääsiäisen verkkojumalanpalvelusten ajat ja seuraa KSML.fi:ssä

Vain 12 hengen kokoonpano tyhjässä kirkossa – Johannes-passio soi suorana Ylellä

Taidetestaajat jatkuu syksyllä uudella mallilla – valtio mukaan rahoittajaksi

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.