Arvio: Flow Festival 2016 – Jonoja ja runsaudenpulaa Suvilahdessa

Flow Festival

Helsingin Suvilahdessa 12.–14.8. 2016

Helsingin Suvilahden vanhalla voimala-alueella järjestettävä Flow on vakiinnuttanut asemansa yhtenä kevyen musiikin kärkifestivaaleista, vaikka suomalaisten kesätapahtumien vakionimiä ei monipuolisessa ohjelmassa juuri näy.

Loppuunmyyty festivaali pursusi ihmisiä, ja erilaisissa jonoissa sai kuluttaa useita kymmeniä minuutteja. Keikkoja joutui kuuntelemaan telttojen ja esiintymisalueiden ulkopuolelta, jos ei ollut hyvissä ajoin paikalla.

Perjantain päätähti Iggy Pop avasi keikkansa hieman yllättäen suurilla hiteillään I Wanna Be Your Dog ja The Passanger. Laulaja kävi suoraan asiaan, ja suuntasi päälavalta yleisön luo jo ensimmäisen kappaleen aikana.

Iggy esiintyi tapansa mukaan paidatta ja maanisesti. Vaikka hän kanavoi edelleen onnistuneesti raakaa voimaa, oli vanhenevan rokkarin katseessa havaittavissa aavistus melankoliaa.

Iltaan mahtui myös useita vähemmän tunnettuja tähtiä. Amerikkalaisen William Basinskin luuppien varaan rakentuva, hitaasti muovautuva elektroninen äänimaailma oli huumaavan intensiivistä kuunneltavaa. Kun ghanalainen Ata Kak esitti illan päätteeksi setillisen omaperäistä ja hyväntuulista rytmimusiikkia, rento ilo loisti yleisön kasvoilta.

Yksi lauantain hurmaajista oli haaveellista ja suurieleistä elektronista rockia soittava M83. Amerikkalais-ranskalainen yhtye täytti 15 000 katsojaa vetävän Lapin Kulta -teltan ääriään myöten.

Useaan otteeseen festivaalivieraita kiusoitteli runsaudenpula. Lauantain viimeisen esiintyjän paikasta kisasi kaksi brittiä, The Smiths -yhtyeen keulasta maineeseen noussut Morrissey sekä elektronisen musiikin taituri Sam Shepard, esiintymänimeltään Floating Points. Siinä missä Morrissey johdatteli kitararockillaan yhteiskunnallisiin aiheisiin, liveyhtyeen kanssa esiintynyt Floating Points luotti abstraktin ilmaisun magiaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.