Arvio: Mykkää mystiikkaa Pekka Ervast -temppelissä

Company Uusi Maailma

Koodi Tummille Vyöhykkeille

Ensi-ilta Pekka Ervast -temppelissä 4.10.2016

Company Uusi Maailman uutukainen Koodi Tummille Vyöhykkeille kurottaa käsitetaiteen tuolle puolen ja pakenee helppoja määritelmiä. Installaation yhdistelmä sanatonta teatteria ja animaatiota on verkkainen, hitaasti auki kääriytyvä sarja mielikuvia olemassaolosta ja sen eri kääntöpuolista.

Esitys annostelee pidättyvästi koukkujaan, mutta kantaa loppuun asti hartaudella ja sattumoisin juuri jumalanpalveluksen mittaisesti.

Varsinaista juonta teoksella ei ole, vain toisiinsa liittyviä mielenmaisemia. Ei ole yhtä roolihenkilöä tai lavatilannetta, vaan vähitellen ilmestyviä kerroksia siellä täällä. Pekka Ervast -temppelin täyttyessä animaatioista ja valosuunnittelusta on katsojan osa päättää, mihin huomionsa suuntaa. Neljäs seinä pysyy kuitenkin visusti pystyssä, eikä välimatkaa yleisöön ravistella muilla tasoilla.

Fokuksen rikkomisen ohella esitys leikkii voimakkaasti perspektiivillä. Animaatioissa vilahtelee riisuttuja, ahdistavia ihmiskuvia, symbolisia tohvelieläimiä ja pienhiukkasten säkenöintiä. Vai kenties tähtikartan?

Sanattomuuden politiikkaa kierretään sanataiteen kautta. Kirkkoparvelle ja -seinille piirtyy katkelmia Harry Salmenniemen kirjoista, missä patsaat murenevat ja linnut kuolevat vierelle. On mietelmiä ja aforismeja, mutta kaikki pysyy kovin käsitteellisellä tasolla. Koodi Tummille Vyöhykkeille pakenee joka tasolla arkista kokemusmaailmaa.

Vuoropuhelun puutteessa teoksen tukiranka on sen ambientti, kolho musiikki. Pekka Huttusen ja Keijo Koskenharjun sävelkieli puhkuu uhkaavasti tuuballa ja baritonisaksofonilla urkupistettä hengästyttävän pitkän ajan, kunnes purkautuu myöhemmin pyöriviksi riffeiksi.

Ehdoton soinnuista pidättäytyminen pakottaa jokaisen uuden käänteen entistä enemmän esille – milloin rytmiä kudotaan kirjoituskoneella, milloin tuunatuilla lyömäsoittimilla. Polyrytminen ryöpytys kiihdyttää muuten eteeristä tunnelmaa ja tekee lopulta tilaa konerummuille ja syntetisaattorille, jotka kantavat esityksen lopusta suurimman vastuun.

Dramaturgisesti tunnelmanmuutosten rytmi on hyvä, mutta musiikki ajaa silti liikaa eteenpäin omilla ehdoillaan. Selkeämmät kytkökset animaatioon olisivat tukeneet temaattisia yhteyksiä paremmin, eikä repriisejä voi koskaan korostaa liikaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kulttuuri

Karjalan urhot ovat täällä taas – 40-vuotias Hassisen kone tekee ensi kesänä viisi konserttia

Alakulttuurin näyteikkuna yläkaupungilla – Sanna "Litku" Klemetin ja ystävien kahvila-kioski Yläkulttuuri avasi maanantaina ovensa Jyväskylässä

Kielijuttu: Tasa-arvo vei lentoemännän ja toi vastaavan – sekä käännösongelman

Kuusan Kanavateatterin komedialla poikkeuksellinen suosio – jo lähes 1 000 varausta ennen ensi-iltaa

Saksalaisorkesteri tuo ilmastonmuutoksen epäharmonian ihmiskorvan kuultavaksi

Krista Kososen dominarooli kiinnostaa maailmalla – kehuja kerännyt uutuuselokuva myytiin Yhdysvaltoihinkin

Koirat eivät käytä housuja tekee kauppaa maailmalle – Musta komedia myytiin Yhdysvaltoihinkin, mutta kotimaan yleisö on ollut pieni

Jyväskylän Big Band sai juhlavuoteen 10 000 euron apurahan

Kirja-arvio: Ei pelkkiä amatsoneja – Judit, Boudicca ja Jeanne d’Arc ovat naissoturikirjan kiinnostavimmat nimet

Perhejuhlan tunnelmaa, iloa ja taiteellista kunnianhimoa Cantinovumin 30-vuotisjuhlakonsertissa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.