Arvio: Puccinin musiikki sai loistaa Olavinlinnassa

Savonlinnan oopperajuhlat, Teatro Regio Torino

La Bohème

Ensi-ilta Olavinlinnassa 2.8.

Puccinin musiikki edellä. Teatro Regio Torinon produktio toimii juuri näin – ei kikkailua, ei konstailua, vaan säveltäjän alkuperäisteoksen ymmärrys ja kunnioittaminen, joka sytytti koko teoksen vahvaan hehkuun. Lavastus, puvustus ja ohjaus saivat kulkea hyvin perinteistä latua. Mitä muuta voi odottaa seurueelta, jonka kotipaikassa Torinossa La bohème on 120 vuotta sitten kantaesitetty?

Musiikki soi äärimmäisen elävänä ja vahvana, tapahtumia luoden. Esimerkiksi oopperan loppukohtauksessa ei ollut välttämätöntä seurata näyttämötapahtumia lainkaan. Gianandrea Nosedan johtama orkesteri ja solistikaarti lavalla rakensivat käsittämättömän vahvan draaman musiikin kautta. Kaikki tunteet, lämpö ja tuska, repliikkien sisällöt, välittyivät.

Teatro Regio Torino on Olavinlinnan kesän toinen vierailija Ravenna Festivalin ohella, eikä voi sanoa, että toinen olisi ollut toistaan onnistuneempi – loistavia valintoja molemmat! Kokonaisuutena jo nyt, ennen juhlien viimeistä teosta, uskaltaa sanoa, että oopperajuhlien johto on onnistunut taiteellisen linjan valinnassa kesälle 2016 hienosti.

Teoksen ohjaus oli sangen luonnollinen, antaen eri karaktääreille sopivasti tilaa. Lavastus oli rakennettu näppärästi käännettävien elementtien avulla, joilla saatiin luotua uskottavat kolme tapahtumapaikkaa, boheemien asunto, latinalaiskortteli kahviloineen sekä kaupunginraja tullipuomin ja tavernan kera.

Solistikunta oli kokonaisuudessaan laadukas. Mimin roolissa Erika Grimaldi laulaa soinnikkaalla kantavalla äänellä, ja samoin kuin Rodolfon roolin laulanut tenori Stefano Secco.

Seccon äänessä soi juuri se lyyrinen, nuorekas viehätysvoima, jota rooli kaipaa – Grimaldin äänen lämpimät, tunteikkaat sävyt nousivat pintaan yhä vahvemmin oopperan edetessä.

Oopperan kuorolla oli hienoisia – ilmeisesti leveän lavan mukanaan tuomia – rytmiongelmia toisessa näytöksessä. Puccinin torimyyjille ja kansanjoukolle kirjoittamat huudahdukset eivät ole mitenkään turhan helppoja edes optimiolosuhteissa oopperatalossa.

Savonlinnan oopperajuhlien lapsikuoro sai ansaitut suosionosoitukset ryhdikkäästä esiintymisestään.