Arvio: Saksofonin juhlailta

Marginaalimusiikin ystäville Popparin torstai oli poikkeuksellinen ilon päivä.

Pauli Lyytinen ”Machinery”, Jorma Tapio & Kaski

Jazzliiton kiertue

Popparissa 17.3.2016

Jazzliiton perinteikäs kiertuetoiminta on voimissaan, vuosittain kymmenkunta produktiota singahtelee pitkin Suomea. Keski-Suomessa kiertueet pysähtyvät nykyään harvakseltaan, joten marginaalimusiikin ystäville Popparin torstai oli poikkeuksellinen ilon päivä.

En tiedä kenen idea oli yhdistää samalle kiertueelle kaksi eri sukupolven saksofonistia yhtyeineen, mutta kylläpä tämä aatos tuotti mahtavan tuloksen!

Yhtyekäsite toki vaatii tässä väljää tulkintaa, mutta syytetään Pauli Lyytistä, joka esitteli itsensä ihan pokkana sooloyhtyeeksi. Sämpläys- ja luuppaustekniikan avulla Lyytinen monistikin itsensä livenä, ja parhaimmillaan lavalta pärähti yhtä aikaa liki kymmenen pikkulyytisen ääni.

Sähköinen tekniikka oli myös hienosti taiteen palveluksessa, eivätkä edes lopun paristo-ongelmat hätkähdyttäneet musikanttia.

Paitsi että Lyytinen on perehtynyt elektronisten härveleiden hyötykäyttöön, hän on myös edennyt pitkälle saksofonin laajennettujen soittotekniikoiden parissa. Kiertoilmahengitys, slap-paukuttelu, rekisterin ylitykset ja moniäänisyys iskivät luontevasti, ja halutessaan Lyytinen soitti myös tavattoman kauniisti.

Maagisen keskittynyt

Lyytisen rajattomasti freestä eteerisyyteen ja grooveen poukkoilleen esityksen jälkeen Jorma Tapion ja Kaski-yhtyeen setti oli maagisen keskittynyt ja rauhaisa. Kaikki kolme soittajaa, Tapion ohella Black Motorista tutut basisti Ville Rauhala ja rumpali Simo Laihonen, ovat uppoutujia. Tuntuu kuin mikään ei voisi häiritä heidän rauhaansa soittotilanteessa, musiikki vie tekijänsä syvälle ja kauas.

Spiritualiteetti on ollut yksi jazzin tärkeistä juonteista, ja Kaski kuvastaa vaikuttavasti tätä henkisyyden aspektia. Yksittäisenä huippukohtana tässä oli Rauhalan soolo, joka oli varmasti yksi emotionaalisimmista bassosooloista, joita kuunaan on soitettu.

Upeaa oli myös Laihosen Edward Vesalan perintöä kantava työskentely. Pulssi elää vapautuneesti, mutta jollain ihmeellä myös yhteys kollegoihin pysyy alati tiiviinä.

Tapio itse on vuosien varrella vain syventänyt omaa soundiaan. Eri saksofonit ja bassohuilu työvälineinään mies luotasi Kasken mestarillisesti läpi kohottavien freejazzhymnien.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .