Arvio: Tällaista oopperaesitystä ei Jyväskylässä ole nähty - Le Chinesi riemastuttaa Huoneteatterissa

Le Cinesi

C.W. Gluck (1714–1787) halusi oopperaan lisää draamaa; libreton piti sisältää jännitteitä. Huoneteatterissa nähdään Suomen kantaesityksenä Gluckin Le Cinesi, josta ei maailmalla puhuta eikä juuri esityksiä nähdä, siksi on aihetta puhua löydöstä. Mutta mikään draaman voitto tämä tekele ei kyllä ole.

Koomiseksi oopperaksi määritelty teos yhdessä näytöksessä kestää tunnin. Se on ihan riittävä aika. Tuulia Pulkkisen johtama ihastuttava barokkiorkesteri soittaa ryhdikkäästi ja elävästi. Maritta Heliön cembalo on keskeisimmässä roolissa, ja hyvin soitto tarinaa kehystääkin. Ilo on kuunnella.

Tarina etenee puheenomaisesti; vain välähdyksittäin päästään kerrontatyylistä ja luodaan enempi laulullinen sävelkuvio. Suomenkielinen käännös on todella hyvin onnistunut ja nykykielisenä siivittää tyhjänpäiväistä librettoa mukavaa ristiriitaisuutta luoden.

Ville Saukkonen tunnetaan ohjaajana ennakkoluulottomasta otteestaan. Hän tuntuu nauttivan siitä, että esitys on yllätyksellinen, hätkähdyttäväkin – ja tässäkin produktiossa riemastus on taattu. Tällaisena tätä oopperaa ei ole koskaan aikaisemmin nähty!

Tarina on itsessään niin kökkö, että ilman Saukkosen taianomaisen luovaa kättä tätä ei kestäisi katsoa. Nyt esitys viihdyttää. Sen poliittinen satiiri on uskaliasta, kantaaottava ideologinen eetos herättelevää. Vitsikkyys nokkelaa.

Laulullisesti lienee parasta puhua musiikkiesityksestä. Huoneteatterin näyttämö ei ole omiaan lauluesityksille, koska kaikupohjaa ei ole ja kankaat vievät sen vähänkin sointuvuuden, minkä laulajat saavat aikaan.

Huoneteatterin akustiikka on raaka: äänen ongelmat sekä epävireisyydet kuuluvat heti ja selvästi. Laulajana lienee miltei ahdistavaa tuottaa ääntä tilaan, joka ahmii äänestä kaiken. Siksi onkin hyvä ratkaisu viedä katsojan huomio esittämiseen.

Näyttämöllä tapahtuu koko ajan. Ella Kinnusen ja Sonja Liukkosen maskeeraus toimii hyvin. Rekvisiitta amerikkalaisviritelmineen on monenmuotoisessa käytössä, ja sen avulla esittäjät välttyvät pönöttämiseltä.

Näytös on elävä ja ilmeikäs, sellaisena mielenkiinnon kiinnittävä ja säilyttävä. Tarjolla on hyvin erilainen esitys kuin oopperalta odottaisi; siksi se sopii oopperaa vähän kokeneellekin mainiosti.

Kapellimestari: Tuulia Pulkkinen. Ohjaus: Ville Saukkonen. Maskeeraus: Ella Kinnunen, Sonja Liukkonen. Puvustus: Katariina Poikela, Aliisa Aisala. Suomennos: solistit. Orkesteri: Virpi Vuorenmaa, Mari Saastamoinen, Elias Pulkkinen, Emilia Mäntylä, Maritta Heliö. Solistit: Katariina Poikela, Susanna Tuhkala, Helena Lehmuskero, Petteri Mällinen, Päivi Virolainen-Kalpio.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .