Arvokas näyttely elävästä puusta

Puu veistäjän käsissä - suomalaista kuvanveistoa 1950-luvulta 2000-luvulle Espoon modernin taiteen museossa 31.8.2008 saakka

Professori Leena Peltola sai idean suomalaista puukuvanveistoa esittelevästä näyttelystä, kun EMMA oli vasta rakenteilla. Nyt toteuduttuaan näyttely on lajissaan ensimmäinen ja laajuudessaan kunnioitusta herättävä: museoon on koottu yli sata teosta yhteensä 23 eri-ikäiseltä taiteilijalta ympäri Suomea. Osalle taiteilijoista puu on vain yksi materiaali muiden joukossa, osalle koko taiteen tekemisen perusaines.

Puiseen näyttelyyn astuminen tuo mieleen käsityöläisyyden, natisevat puulattiat ja tuoksuvat vihdat. Yllättävää onkin, ettei näyttelytilassa juurikaan tuoksu puu. Vaikka työstämisen jälki tekee puusta hyvin henkilökohtaisen materiaalin, moneksi taipuva materiaali ei ole teosten ainoa sisältö. Se on ilmaisukanava ajatuksille, joita ei muulla tavalla voisi ilmaista.

Näyttelytila on rakennettu siten, että kunkin taiteilijan teokset ovat saaneet oman huoneensa tai kulmauksensa. Näin teoksista pääsee syntymään ehjiä maailmoja, ja huoneesta toiseen siirtyminen on matkustamista todellisuudesta toiseen. Taiteilijat tuntuvat suhtautuvan puuhun aivan erityisellä lämmöllä ja kunnioituksella. Leikittelevätkin teokset ovat harkittuja, eivätkä hukkaa arvokasta materiaalia.

Ja millaisia maailmoja taiteilijat ovatkaan luoneet! Radoslaw Grytan massiivinen Monumentin varjossa kutistaa ihmisen pieneksi ja antaa esimakua koko näyttelystä: se, mitä kuvittelet puunveiston olevan, ei ole totta. Puusta voi tehdä mitä tahansa, missä mittakaavassa tahansa.

Sykähdyttävät teoskokonaisuudet avautuvat kulkijalle yksi toisensa jälkeen. Veikko Hirvimäen palikoista kokoamat sudet kävelevät, kuuntelevat ja kommunikoivat keskenään maailmassa, johon ihminen voi astua vain vierailijana. Eläimiin on tallentunut niin paljon esikuviensa voimaa, että niitä lähestyessä on pakko arvioida, kuinka lähelle eläintä uskaltaa astua. Toisenlaisia eläinkuvia ovat jyväskyläläisen Kirsi Tapperin hevosaiheiset veistokset, joissa eläimet ovat kesyjä, lempeitä ja lelunomaisia.

Jussi Heikkilän, näyttelyn toisen jyväskyläläistaiteilijan, niukka ja kevyen ilmava ilmaisu täyttää hänelle varatun huoneen rauhalla. Heikkilän teokset ovat filosofiaa, hahmoja jotka rakentuvat jotakin ajatusta kohti. Halkaistuun airoon tallennettu Järvimaisema Korpilahdelta on hieno esimerkki siitä, kuinka hiljainen teos kasvaa paljon ensivaikutelmaansa suuremmaksi, kun katsoja saa luoda siihen oman suhteensa.

Markku Kivisen Keinutuoli, jossa rikki raastetun keinutuolin osista on koottu seinälle kuva tuolista itsestään, kertoo kauniisti käsityön, taiteen ja eri vuosikymmenten tekijöiden välisestä suhteesta ja yhteistyöstä. Juuri tästä on kyse koko arvokkaassa näyttelyssä, joka sopii aukottomasti EMMAn rakennukseen ja ikkunoiden takana aukeavaan metsämaisemaan.

RAISA JÄNTTI