Dvd - Pelin säännöt

(1939)

Fururefilm 2012.

Ohjaaja Jean Renoir (1894–1979) teki saman kumouksellisen teon Pelin säännöissä (1939) elokuvailmaisun suhteen kuin hänen taidemaalari-impressionisti-isänsä Auguste Renoir (1841–1919) maalaustaiteelle.

Vapautti ilmaisun kuvan raamien keinotekoisen rajauksen kahleista, muotoili hetken vaikutelman, impression, elämän olemusta ja ihmiskuvausta luonnehtivan totuuden. Katseen, mutta myös kaikkien muiden aistien yhtäaikainen todistusvoima, oli yhteistä isän ja pojan impressionistiselle taiteelle.

Kriitikko André Bazin, parhaan Jean Renoir -kirjan kirjoittaja, luonnehti Pelin sääntöjä seuraavasti: ”Jos Pelin sääntöjen sosiaalinen ja historiallinen todistajanlausunto on säilyttänyt kaiken elinvoimansa, se johtuu siitä, että se on moraalisen sanoman näkemyksen, rakkauden ja onnen tulkki. Pelin säännöt on olennaisesti häikäisevää muunnelmaa todellisen ja väärän jalouden aiheesta, aateluudesta joka ei ole veren perintöä vaan sydämen tuotetta.”

Toisen maailmansodan kynnyksellä tehty elokuva sisältää oman traagisen ulottuvuutensa, tietoisuuuden menetetystä maailmasta moraalisten arvojen katoamisesta.

Jean Renoir kiteytti elokuvantekijän ohjelmansa ja eetoksensa itse seuraavalla tavalla: ”Siinä meidän työmme: avata ikkunoita ja näyttää maisema ihmisille hyvin puhtaan ilman läpi.” Pelin säännöissä toteutuu nimenomaan tämän kaltainen läpivalaisu ja ilmaisun estetiikka.

Sosiaalista havainnointia ilmentävät kameran liikkeet hallitsevat draamaa ikään kuin mitään tekniikkaa ei olisikaan siinä välissä. Tämän kaltainen sosiaalisen tapahtumisen orgaaninen havainnointi on harvinaista elokuvassa, kadonnut taiteellinen lähestymistapa.

Pelin säännöillä on elokuvahistoriassa merkittävät edeltäjänsä, Erich von Stroheimin mykänkauden mestariteokset ja Charlie Chaplinin ensimmäinen draamaelokuva, Nainen Pariisissa. Yhteistä kaikille näille on yhteiskunnallisten ja psykologisten havaintojen aistimellisuus, elämän kokonaisvaltainen hahmottaminen.

Pelin säännöt on ollut monen elokuvantekijän elokuvakoulu ja filmihullun harrastuksen kohde vuosikymmeniä. Sitä se on edelleenkin, jos annamme vain mahdollisuuden elokuvan laadulle ja kerronnan arvokkuudelle, emme vain ulkoiselle näyttävyydelle ja teknisille tempuille.

HANNU WAARALA

Ohjaus: Jean Renoir. Pääosissa: Marcel Dalio, Nora Gregor ja Paulette Dubost.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.