Eläköön tanssi!

TANSSIN PÄIVÄN NÄYTÖS Teatteritalossa 14.4.2008

Tanssin päivän näytöksessä Jyväskylän kaupunginteatterissa nähtiin maanantai-iltana kymmenen koreografiaa, ja lajeista olivat edustettuina nykytanssin rinnalla niin jazz-,

street-, baletti- kuin afrotanssikin.

Näytöksen järjestänyt Jyväskylän tanssiyhdistys oli koostanut kokonaisuuden aiempien vuosien tapaan sekä aktiivisia tanssinharrastajia että ammattitanssijoita käsittävistä ryhmistä.

Vapautuneet esitykset todistivat, että tanssissa on virtaa ja että perinne ei ole pidäke, vaan rikkaan varioinnin lähtökohta. Lajien kirjo ei ollut niin kattava kuin tanssin kenttä Keski-Suomessa antaisi mahdollisuuden, mutta tällaisenaan ehkä ehyempi ja ainakin innostava kokonaisuus. Vaikka esitykset olivat erilaisia sekä liikekieleltään että teemoiltaan, myös yhtäläisyyksiä löytyi. Muun muassa liikettä ja laulua samoin kuin liikettä ja puhetta oli yhdistetty useassa esityksessä.

Epävarma, varma

Teatterikorkeakoulun tanssiryhmän taiteellisen johtajan Jenni Kivelän koreografiassa Sadepäivän askartelukirja epävalmis, epävarma ja luonnollinen kohtasivat kiehtovasti valmiin, varman ja tehdyn. Esityksen rytmitys, liikekielen vaihtelu arkisesta ja hauskan oivaltavasta minimalismista syvälle omaan maailmaan etsiytyvään pyörteeseen sekä teatterikorkeakoulun tanssiryhmän taitavat tanssijat loivat yhdessä luonnosmaisuudesta suvereenin kokonaisuuden.

Tilankäyttö, tanssijoiden dynamiikka ja rento liikekieli pitivät katsojan herkeämättömän uteliaana. Tanssiteos tuntui kysyvän itseltään, milloin se oikeastaan on valmis. Mitä tapahtuu, kun kuvitelmat ja toiveet kohtaavat toden, tai oma tosi toisten toiveet. Koreografiassa teemat ja liikemateriaali kävivät jatkuvaa keskustelua ja esitys pysyi eloisana, jähmettymättä mihinkään muotoon - pyörien, kieppuen ja sitten häipyen kuin savu Panu Varstalan tanssijanhahmon sytyttämästä savukkeesta.

Mahtavaa tuuletusta sanan monessa merkityksessä tarjosi Marjaana Siljamäen Ilonkorjuu, jossa afrotanssin maata kohti suuntautuva energia ja voimallisen vauhdikkaat kädet saivat pontta uhkeasta rummutuksesta. Mami Watan ja Jyväskylän tanssiopiston tanssijoista kootun ryhmän koreografiassa tanssi ja musiikki olivat tiiviissä yhteydessä - eikä varmasti vähiten muusikoiden ansiosta. Suomi-Senegal-Benin- yhdistelmä vaikuttaa tässä kuullun perusteella lyömättömältä yhdistelmältä.

Tanssiteatteri Krampin tanssija-koreografien Laura Lehtisen ja Hannu Sompinmäen teos Sydänvaara voitti tänä vuonna Kajaanin uusien tanssien koreografiakatselmuksen, eikä syyttä. Myös tässä esityksessä musiikki ja tanssi muodosti erottamattoman yhdistelmän, jossa molemmat rytmittivät toisiaan. Parisuhteen muodonmuutostelut erillisyydestä yhteyteen ja takaisin ilmentyivät yllätyksin, hauskoin oivalluksin ja elastisena virtaavan liikekielen kautta. Tanssijoiden dynamiikka muodosti hienosti yhteensopivan ja tasavahvan kokonaisuuden.

Raikasta viiletystä

SubSdanS ryhmän koreografiassa Yksin yhdessä tanssittiin persoonallista nuorisomusikaalia. Minän ja toisen välillä käydyt ihastukset ja vihastukset olivat aiheina, ja tuloksena oli raikasta viiletystä, jossa päästään kurkistamaan ikään kuin lavan taakse ja kulisseihin.

Jazz- ja street-esityksissä liikekieli ammensi osaltaan median ja mainosten maailmasta, mutta samalla ne ilmaisivat vapautta valita, olla oma itsensä. Karoliina Lahdenperän Everybody's free- koreografiassa nauhalta kuuluu "enjoy yourself, don't feel negative", ja Cano ja Sanaz Hassanin Different Stylesissa hetkeen tarttumisen ja tekemisen sanoma näkyy myös tanssijoiden paidoissa - "Do it today".

Kohtalon käsivarsilla antaa Don Juan -tarinalle ilmavuutta Miia Elivuon balettikoreografiana ja baletin I-kurssilaisten Tanssin historian lyhyt oppimäärä sivistää katsojaa ilmeikkään kepeästi erilaisista tanssin kausista. Tanssia voi milloin ja missä vain - vaikka kumisaappaissa sateenvarjon kera kuten Tuija Nikkilän Tanssien sateessa -koreografiassa tai harjan kanssa niin kuin esityksessä Siistiä.

Keho puhuu ja kaikki meissä ilmaisee. Etelä-afrikkalaisen koreografin Gladys Faith Agulhasin sanoin: "Aina kun kätemme koskettavat, tapahtuu jotakin kaunista. / Sen mitä sielu muistaa, keho ilmaisee liikkeen kautta."

REIJA PALTTALA

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.