Elokuva-arvio: Minä, Kusama – täplistään taiteilija tunnetaan

Minä, Kusama

Arvio: 3/5

Täplikkäistä, karkkiväreissä hehkuvista töistään tunnetun maailmankuulun Yayoi Kusaman (s. 1929) tie menestykseen oli monen mutkan takana.

Hän joutui luomaan uransa ja nahkansa oikeastaan kaksi kertaa: ensin New Yorkissa, jonne hän muutti Japanista kolmekymppisenä vuonna 1958. Kun hän vuonna 1972 palasi New Yorkista takaisin Japaniin, hän joutui aloittamaan tyhjästä. Hänen taidettaan alettiin arvostaa laajemmin vasta 1990-luvulla.

Heather Lenzin Minä, Kusama -dokumentti kertaa taiteilijan elämänvaiheet perinteisellä tyylillä, haastatteluin, joissa kuullaan Kusaman harvoja ystäviä, kollegoita ja taidepiirien vaikuttajia. Myös punatukkainen, 89-vuotias Kusama itse pääsee ääneen.

Hallusinaatioita lapsesta asti nähnyt, paniikkihäiriöistä kärsivä eksentrikko asuu tätä nykyä vakituisesti psykiatrisessa sairaalassa, mutta työskentelee päivittäin studiolla, joka sijaitsee kävelymatkan päässä hoitolaitoksesta.

Kusaman omia näkemyksiä olisi mieluusti kuullut enemmänkin. Nyt dokumentti jää aika etäälle kohteestaan. Kusaman naivistisen taiteen inspiraatioksi dokumentti vihjaa lapsuuden traumoja ja Kusaman kokemaa inhoa ja pelkoa seksuaalisuutta kohtaan. Mielenterveyttä tuskin on ainakaan lisännyt vuosikymmeniä kestänyt arvotuksen ja huomion puute.

Dokumentissa muistutetaan, miten vaikeaa, lähes mahdotonta, oli vielä 1900-luvun puolivälissä naistaiteilijan saada töitään gallerioihin.

Kusama kuitenkin tunki New Yorkin taidepiireihin härkäpäisesti, ennakkoluuloja murtaen, ammensi vastakulttuurista ja poptaiteesta, ja onnistuikin, hetkellisesti, saamaan jalansijaa Andy Warholin ja muiden pop-taiteilijoiden varjossa. Vähäinen maine kuitenkin katosi yhtä nopeasti kuin oli tullutkin, ja itsemurhayritysten jälkeen Kusama palasi Japaniin.

Taidehistorian kannalta tarkasteltuna dokumentti jättää toivomisen varaa.

Kusaman taidetta ja tekemisen lähtökohtia ei kovinkaan terävästi sijoitella kulttuurin ja yhteiskunnan kehyksiin. Yleisluontoisena katsauksena dokumentti kumartaa japanilaisen outolinnun sinnikkyydelle omalakisen universumin luomisessa.

Tyylilaji: dokumentti, S.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .