Elokuva-arvio: Narsistinen talk show -tähti tuuliajolla

Elokuvat

Late Night

3/5

 

Late Night on draamakomedia amerikkalaisen tv-viihteen tekemisestä. Parhaimmillaan se satirisoi nasevastikin showbisneksen myrkyllisyyttä.

Elokuvan käsikirjoittaja Mindy Kaling, joka myös näyttelee elokuvan toisen pääosan Emma Thompsonin rinnalla, tunnetaan Yhdysvalloissa koomikkona, kirjailijana ja tv-käsikirjoittajana. Elokuva pohjautuu hänen kokemuksiinsa värillisenä naisena alalla, joka on perinteisesti ollut valkoihoisten heteromiesten temmellyskenttää.

Vaikka Kalingin käsikirjoituksen pilkka kallistuukin asemastaan epävarmojen, pullistelevien miesten nilkkaan, on huumori tasapuolisen pisteliästä, sukupuoleen katsomatta. Kunnes sentimentaalinen loppupuolisko vesittää riemastuttavan sapekkuuden.

 

Elokuvan tähti on Thompson, joka esittää 56-vuotiasta narsistista talk show -tähteä Katherine Newburyä.

Legendaarisen konkarin ura on kriisissä. Kaavoihinsa kangistuneen show’n katsojaluvut ovat romahtaneet. Pomot kaavailevat Newburylle potkuja. Hätäpäissään Newburyn tuotantotiimi alkaa etsiä käsikirjoitustiimiin uusia ideanikkareita avoimella haulla.

Työhaastatteluun pöllähtää kemikaalitehtaan laadunvalvojana työskentelevä, intialais-amerikkalainen Molly (Kaling), jolla ei ole mitään kokemusta alalta.

Newburyn kaikki käsikirjoittajat ovat alle nelikymppisiä miehiä. Mutta tämä ei ole johtunut niinkään ”näkymättömistä rakenteista” kuin siitä, että Newbury itse vihaa naisia.

Kiintiövähemmistö-ajattelun pohjalta Molly pääsee koeajalle kirjoitustiimiin. Molly alkaa paiskia hommia ansaitakseen paikkansa. Yleinen asenne tiivistyy pääkäsikirjoittajan sivallukseen: ”olisinpa minäkin värillinen nainen, niin voisin saada töitä ilman pätevyyttä!”.

 

Late Night käsittelee vähemmistöön kuuluvan työntekijän epäreilua asemaa työpaikalla yleispätevästikin. Silti ratkaisu löytyy turhan helposti huonosta työilmapiiristä, josta on vastuussa vain Newbury itse. Kun Newbury hieman korjaa ylimielistä käytöstään, aletaan Mollyn optimismi nähdä arvokkaana ja asiat lähtevät rullaamaan.

Elokuva glorifioi uraohjusten elämäntapaa, jossa ei ole sijaa ihmissuhteille ja lapsille. Mollyn höpsö rakkaus viihdebisnestä kohtaan saa täyttymyksensä ja Newburyn sairas aviomies ( John Lithgow) siunaa vaimonsa narsismin hämmentävällä myötätunnolla. Late Nightin viehätys on dialogin särmikkyydessä.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .