Ensemble Modern kapellimestarinaan Johannes Kalitzke: Musiikin ajan avauskonsertti

Viitasaari Areena 30.6. 2015

Musiikin ajan avauksessa koettiin innoittuneita hetkiä, kun esiintymässä oli pitkän historian omaava saksalainen Ensemble Modern, eräs aikamme johtavia nykymusiikkiyhtyeitä. Laajan yli 20 muusikkoa käsittävän kokoonpanon toimintaa leimaa kollektiivisuus. Viitasaarella Ensemble Modern tulkitsi Hans Zenderin sävellyksen 33 Veränderungen über 33 Veränderungen (33 muunnelmaa 33 muunnelmasta) vuodelta 2011.

Zenderin (s.1936-) teos tarjoaa variaatioita Ludwig van Beethovenin vuosina 1919-26 tehdyistä Diabelli-muunnnelmista. Zender työskenteli 1970-luvun lopulla Junge Deutsche Philharmonien johtajana ja antoi oman panoksensa myös Ensemble Modernin syntyvaiheisiin.

Zenderin sävelkieli on ennen muuta moniulotteista. Hänen alkuperäinen partituurinsa käsittää laajan katsauksen nykymusiikin tyylittelyyn ja osoittaa soinnillisten perinteiden elävyyttä nykyajassa. 33 Veränderungen über 33 Veränderungen on kollaasi, jonka tekstuurissa monet musiikilliset säikeet punoutuvat yhteen. Sisällöllisesti teos on jopa poikkeuksellisen kerroksellinen ja kuvaa sattuvasti aikamme kulttuuria ja siihen sisältyvää historiallista ulottuvuutta.

Tämän todistivat Ensemble Modernin muusikot omalla suvereniteetillaan. Orkesteri oli enemmän kuin taitavien muusikkoidensa sulautuma. Kokonaisuus hengitti jotain syvempää ja alkuvoimaisempaa, sillä soittajien tarjoamat muunnelmat nousivat hetkittäin huimiin korkeuksiin.

Klassisen kepeistä valssitunnelmista siirryttiin keskelle nykymusiikin kokeellisuutta ilman soinnillisia katkoja tai epäluonnollisia muuntumia. Ilmeikkyys takasi laadun ja muusikkojen välinen dialogi sävelellisen jatkuvuuden. Tunnelmat vaihtelivat rauhallisista ja lyyrisistä jaksoista ison orkesterin pauhuun ja aktiivisiin, mosaiikkimaisiin sysäyksiin.

Jousisektio soitti kauniisti ja toimi sointivivahteiden keskiössä, johon orkesterin muut sektiot loivat alituisia variaatioita. Musiikin ajallisesti eri vuosikymmeniä yhteen sitovat ulottuvuudet olivat konkreettisesti läsnä Ensemble Modernin luomassa spektaakkelissa. Kokonaisuus tavoitti inhimillisen kosketuspintansa soinnillisen imuvoiman alati kasvaessa.

Ensemble Modern luonnosteli Viitasaarella kokonaisuuden, jonka sointivärit olivat tilallisesti harmonisia ja skaalallisissa mittasuhteissaan aidosti eläviä. Äänet liittyivät yhteen ja niiden soitannollinen jänneväli oli yllättävällä tavalla arvaamaton. Ensemble Modern osoitti myös, miten musiikki voi olla ihmismielen ja ympäröivän yhteisön toisiinsa limittyvää kommunikaatiota, vaikutelmien ja assosiaatioiden peiliä ja draamaa, jossa nykyhetki ja menneisyys leikkautuvat.

Tulkinnan korkeatasoisuus takasi kokemuksen syvyyden ja ilmaisumuodon, jonka myötä syntyneet viitteiden kirjot tuntuivat paikoin lähes loputtomilta. Vastaavalla tavalla kapellimestari Johannes Kalitzke hallitsi tilanteita ja hänen tarkka ohjaustyylinsä siivitti ja tuki soittajien eläytymistä.

Orkesterin paneutumisessa oli suurenmoista, pitkäikäisen yhteistyön mukanaan kantamaa aistikasta voimaa ja hioutuneisuutta. Samalla kuulija koki olevansa keskellä taiteellista ja kulttuurihistoriallista maisemaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.