Galleria Becker - Anssi Hanhela maalauksia

Näyttelyt

Anssi Hanhela 

Maalauksia

Galleria Becker 14.3.2012 saakka.

 

Länsimaisessa kuvataiteessa ihmismieltä, lähinnä miehen mieltä, on usein kuvattu vaikuttavimmin ahdistuksen, vihan, kaunan ja kateuden kaltaisten negatiivisten tunteiden värittäminä. Synkkyydestä on muodostunut kuin miehisyyden atribuutti ja usein siihen myös yhdistyy voimakas, ekspressiivinen värien käyttö.

Anssi Hanhelan näyttelyssä Galleria Beckerissä teosten aiheet ovat synkän elimellisiä, ironisia ja raadollisia. Pääosassa on mies, perusjuntti savisissa saappaissaan, peltomaisemasta siinnyt ja siihen sulautuva vihainen hahmo raitapaidassaan.

Tunteiden kirjo vaihtelee apatian ja voimattoman raivon välillä. Vihaisuus kääntää kasvot tuimaan irveeseen olipa sankarimme mittailemassa peltoja, poimimassa satoa, muiden kaltaistensa seurassa tai yksin kotona. Naiset ovat mielessä mutta ihmissuhteet mahdottomia.

Maripaitaiselle miehelle luonto rinnastuu läheisyyden kaipuuseen ja rakkauteen. Yhteiskunta on joitain vaarallista ja ulkopuolista, ja sen leimakirveenä virkamiesten etäiset massat, joita tarkastellaan kauempaa hampaat irvessä usein käsi housunetumusta, tai oikeammin housutonta etumusta, hamuillen.

Hanhelan tapa käsitellä aihettaan ei ole sinänsä uusi, kuten ei aihe itsessäänkään. Viittauksia ja suoria lainoja löytyy niin vanhaan kuin moderniin kuvataiteeseen.

Misantrooppi on uustulkinta Pieter Bruegel vanhemman samannimisestä teoksesta 1560-luvulta. Edvar Much ja Hugo Simberg vilahtelevat monen teoksen taustalla ja mustapukuisten virkamiesten hahmot muun muassa teoksissa Marjanpoimijat ja Kädetön tuovat mieleen Kalervo Palsan pukumiehet Amokissa ja Raivaajissa.

Mielenkiitoista on, että vihan, synkkyyden ja ahdistuksen kuvaamisessa värien käytöllä on niin suuri merkitys. Myöskin Anssi Hanhela on loistava värien käyttäjä ja hänen maalauksissaan synkkyys ja ahdistus ristiriitaisesti yhtä aikaa korostuu ja liedentyy silmiä hivelevään kolorismiin rinnastuessa.

Ekspressiivinen siveltimen jälki ja paksu väriaines lisäävät värien voimaa. Taivaan leimu, metsänrajan valon ja varjojen leikki, auringon paahde ja kodin värikirjo on voimakkaassa ristiriidassa itse kuva-aiheeseen.

Synkkyyden kuvauksen ahdistus katoaa ja jättää jäljelle ihastuksen, hämmästyksen ja osittaisen ymmärryksen.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kulttuuri

Jyväskylä Sinfonia: Improvisoinnista nauttiva virolaiskapellimestari Jaan Ots johtaa keskiviikkona muun muassa Arvo Pärtin oppi-isän sävellyksen

Keskisuomalaiset taiteilijat esittäytyvät Maalauksen juhlaa! -näyttelyssä Beckerillä

Mika Kaurismäen Mestari Cheng kutsuttu useille elokuvafestivaaleille

Kielijuttu: Hopsan, hoppla ja hupsis – tunnistatko, mitä kieltä nämä ovat? Tuntemuksia ilmaistaan samankaltaisesti monessa eri kielessä

Sivuhenkilö Anna Laineesta tuli Outi Pakkasen dekkareiden suosikkihahmo, jota ilman kirjailija ei voi olla, vaikka välillä haluaisikin

Runoilija ja kirjailija Aila Meriluoto on kuollut – "Aikansa feministi, varsinkin näissä päiväkirjoissa", Panu Rajala luonnehtii

Levyarvio: Onni Rajaniemen herkkää Suomi-rock-kaahausta

Harvinainen tapaus Suomessa: Enid Blytonin seikkailuromaaniin perustuva näytelmä ensi-iltaan

1 500 haki, 60 otettiin – Maailmanmusiikkitapahtuma WOMEX käynnistyy keskiviikkona ensi kertaa Suomessa

Juba Tuomolan uutuudessa kovaotteinen poliisi surmaa naisen ja tämän ihmissikarakastajan – se on raisu ele, sillä Tuomolan tunnetuin sarjakuva on naisen ja tämän sika-avomiehen elämästä kertova Viivi ja Wagner

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.