Getsemane - Torstaiteatteri

TEATTERI

TORSTAITEATTERI

Getsemane

Ensi-ilta Juomatehtaan Studiossa 15.4.2011

Ihan aluksi, ennen esityksen alkua katsojat kertyvät Juomatehtaan Studion pitkille sivustoille asetetuille tuoleille. Heidän eteensä viritetään punakeltainen nauha, jollaisia on totuttu näkemään tienpenkan sortuneen reunan tai hirviaitakokeilun tunnuksena. Nauha pystytetään erottamaan yleisö esiintyjistä, mutta niin, että se rajaa katsojien tilan näyttämöllä välillä vimmaisestikin liikkuvilta esiintyjiltä.

Ja esiintyjät totisesti liikkuvat. He säntäilevät, ottavat yhteen, kerääntyvät välillä piiriin ja laulavat. Kärsimysnäytelmä pitää sisällään kaikki vivahteet epäilystä petokseen, ilosta suruun ja uuteen toivoon.

Getsemane jätti minut hämmentyneeseen oloon. Sen rakenne oli selkeä: laulun, puheen, liikkeen ja piiriin kerääntymisen rytmikäs vuorottelu oli selkeästi tarkoin harkittu. Hienovarainen kitarasäestys myötäili tapahtumien kulkua ja istui kokonaisuuteen luontevasti.

Minulle ongelmalliseksi muodostui esiintyjien esittäminen. Teatteri on siitä ankara laji - Juomatehtaan Studion kaltaisessa pienessä, intiimissä tilassa eritoten - että jokainen ilme ja ele näkyy katsojille. Roolin omaksuminen ja siinä tiukasti pysyminen ovat perusedellytyksiä niin harrastaja- kuin ammattinäyttämöillä. Roolihahmon hukkaaminen ja oman persoonan astuminen näyttämölle syö esityksen koherenssia ja surullista kyllä, myös sen vaikuttavuutta. Oman egon varjossa sanoma samenee.

Näytelmän päätteeksi esiintyjät kerääntyivät piiriin ja lauloivat laulun. Siinä ei ollut tippaakaan epävarmuutta tai ulkokohtaista esittämistä. Se tuli suoraan sydämestä, vapautuneesti ja hallitusti. Siinä laulussa kiteytyi pääsiäisen sanoma ja ylösnousemuksen ydin, eikä siihen pääse järjen tai ponnistelun avulla. Se on uskon asia, ja armosta on kysymys.

Ohjaus, valot ja lavastus: Mika Lahtinen. Koreografiat ja niiden ohjaus: Piia-Maria Vidgren. Puhutut tekstit: työryhmä. Laulujen sanat: M. Lahtinen. Musiikin sovitus ja toteutus: Timo Aho ja ryhmä. Esiintyjät: Anna-Mari Aulén, Veera Hölsö, Pekka Hölsö, Kati Keskinen, Johanna Riuttaskorpi, Piia-Maria Vidgren, Timo Aho.

Uusimmat

Kulttuuri

Ooppera-arvio: Jyväskylän Suomalaisen Musiikkikampuksen The Old Maid and the Thief on toimivaa näyttämöhuumoria

Kolumni: Halssilan kirjasto on temppeli, joka hohtaa sivistyksen valoa talvipimeään – Käy vaikka katsomassa: sille eivät Oodi tai Jyväskylän pääkirjasto pärjää

Jyväskyläläinen Siperian Nuorisoteatteri vei Keski-Suomen Teatteriaalto-kiertopalkinnon

Konserttiarvio: Maija Vilkkumaan valovoimainen olemus hurmasi Tanssisali Lutakossa - yleisö lauloi mukana jopa lujempaa kuin artisti

Teatteriarvio: Ad Astran skottidraama koskettaa, mutta pysähtelee monologeihin

Raivoavaa Hitleriä esittänyt näyttelijä Bruno Ganz on kuollut

Tännekö suomalaiset jonottavat seuraavaksi? Amos Rexin uutta näyttelyä ja edellistä vetonaulaa yhdistää vain yksi asia

Jyväskyläläinen Laura, 26, pelkäsi henkensä edestä, kun kaksi konetta väisti toisiaan – lentoemännän työ sai jäädä, mutta 18 vuotta myöhemmin syntyi kirja

Levyarvio: Ville Valo & Agents kantaa Rauli Badding Somerjokea reppuselässä ja kompastelee matkalla

Levyarvio: Beirut haki inspiraatiota Italiasta ja sai aikaan hienoja, mutta myös irrallisia hetkiä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.