Hämäläinen suunnitteli Wagnerin Ringiä

Kapellimestari Jari Hämäläinen saapui kuusi vuotta sitten Saksasta Savonlinnan oopperajuhlien taiteelliseksi johtajaksi. Heti kärkeen ryhdyttiin puhumaan siitä, onko juhlilla liian vähän suomalaisia laulajia ja ovatko ulkomaalaiset keskitasoa.

Arvostelu on ollut erityisen kovaa itäsuomalaisessa mediassa ja musiikkipiireissä.

– En tiedä, mistä keskitaso tuli. Kaikki alalla olevat ulkomaalaiset ovat sitä mieltä, että täällä on nyt parempi taso, Hämäläinen sanoo.

– On tietenkin helppo sanoa, että ulkomaalainen on keskitasoa. Meitähän on aina varoitettu – äitini sanoi, että älä osta eestiläisiä kantarelleja. On iskostunut, että vain suomalainen on hyvää ja muu on huonoa. Ehkä se on pienen kansan tapa selviytyä.

Korkea kansainvälinen taso on Hämäläisen mukaan edellytys kansainväliselle kiinnostukselle. Saksalaisen Opernwelt-lehden päätoimittaja Stephan Mösch vieraili juhlilla 2012. Hämäläinen kertoo Möschin sanoneen, että oopperajuhlat olivat aikaisemmin pikemminkin operettifestivaalit, eikä Mösch pitänyt tasoa kansainvälisenä.

– Ennen se oli heille täysin kiinnostamaton juhla eikä täyttänyt kansainvälisiä standardeja.

Hämäläinen arvelee persoonansa ärsyttävän ihmisiä.

– Tökkäsin johonkin mehiläispesään, kun tulin tänne. Ehkä se oli hyväkin asia.

Laulajavalinnoista levisi huhuja, joiden mukaan Hämäläinen käytti vain kaverinsa ohjelmatoimistoa. STT selvitti aikoinaan asiaa ja totesi, etteivät väitteet antaneet aihetta juttuun.

– Käytin paljon enemmän agentuureja kuin edeltäjäni. Tulevasta en sano mitään.

Hämäläisen mukaan agentit eivät koskaan sanelleet hänen valintojaan vaan kaikki lähti laulajista.

Hämäläinen on koelaulattanut ihmisiä Amerikoissa, Euroopassa, Kiinassa ja Australiassa. Hän on tuonut oopperajuhlille myös Pietarin Mariinski-teatterin laulajia.

– Olen koelaulattanut niin kauan kunnes joku hyvä tulee eteen.

Hämäläisen löytöihin kuuluu muun muassa amerikkalainen sopraano Kristin Lewis, joka lauloi Savonlinnassa Toscaa ja Aidaa ennen viime kauden debyyttiään Aidana Wienin valtionoopperassa. Suomalaisista Hämäläinen toi yleisön tietoisuuteen basso Mika Kareksen, joka tekee nyt kansainvälistä uraa.

Täksi kesäksi Hämäläinen halusi tuoda saksalaisen supertenorin Jonas Kaufmannin Savonlinnaan konsertoimaan. Hanke kaatui ajankohdan sopimattomuuteen tähdelle.

Jos Hämäläinen olisi jatkanut oopperajuhlilla, luvassa olisi ollut todellinen paukku.

– Tehtiin Janin (Hultinin) kanssa suunnitelmia aina vuoteen 2018 asti. Olisi ollut kiva tehdä Ring.

Richard Wagnerin suurteoksen, neljän oopperan Ring-tetralogian eli Nibelungin sormuksen esittämisestä ehdittiin puhua monien kanssa. Olavinlinna olisi mitä luonnollisin esityspaikka Ringille.

Tarkoitus oli toteuttaa teos joukkoistamalla, hieman samaan tapaan kuin internetooppera Free Will. Hämäläinen olisi ottanut mukaan tiimejä eri maanosista.

Tarkoitus oli tehdä produktio per vuosi, viidentenä ja kuudentena vuonna esittää kaksi oopperaa ja lopulta seitsemäntenä koko teos, kaikki neljä oopperaa.

Hämäläinen aikoo kadota julkisuudesta täysin. Hän ei myöskään halua kertoa, mitä seuraavaksi.

– Olen aina tykännyt lännenleffoista, jossa sankari ratsastaa tehtävänsä suoritettuaan auringonlaskuun.