Hannu Lintu on Kansallisoopperan uusi ylikapellimestari

Kansallisoopperan orkesterin tuleva ylikapellimestari Hannu Lintu sanoo, että hän on jo pitkään haaveillut jossain vaiheessa pääsevänsä tekemään oopperaa.

–  Eihän se mikään salaisuus ole, että ooppera on alusta alkaen ollut yksi tärkeimmistä syistä, miksi olen kapellimestariksi ryhtynyt.

Kansallisooppera on Linnun mukaan looginen valinta. Asuuhan hän Suomessa, ja hänellä on hyvät mahdollisuudet päästä sisälle oopperamaailmaan talossa, jonka hän tuntee.

–  Lisäksi Kansallisoopperalla on siinä mielessä hämmästyttävän hieno orkesteri, että se on pärjännyt mainiosti ja kehittynyt niissä olosuhteissa, mitkä talossa pitkään ovat olleet vallalla.

Kansallisoopperalla ei ole ollut ylikapellimestaria sitten 2016, jolloin Michael Güttleriä ei valittu jatkokaudelle. Lintu valittiin Kansallisoopperan ylikapellimestariksi keskiviikkoiltana ja hän aloittaa tehtävässä tammikuussa 2022. Nyt hän toimii samassa roolissa Radion Sinfoniaorkesterissa (RSO).

Ikä vie Lintua pois hallinnosta kohti musiikin tekemistä

Lintu kertoo, ettei hänellä koskaan ole ollut selkeää suunnitelmaa päämäärästä, jota kohti hän orkesteria luotsaa siinä vaiheessa, kun hän saa sen huomiinsa.

–  Minun tehtäväni on aloittaa siitä, missä ollaan. Päätän siitä, miten orkesteri harjoittelee ja ajan mittaan mihin soinnilliseen suuntaan se kehittyy.

Lintu sanoo olevansa kapellimestarina vaativa.

–  Tiedän, mitä haluan, ja vaikka kaikki eivät näkemyksiäni allekirjoittaisikaan, niin edistän härkäpäisesti ideoita, joihin uskon.

Ylikapellimestarina hän on omien sanojensa mukaan muuttunut iän myötä. Nuorempana hänellä oli tarve kontrolloida myös käytännön asioita ja hallinnollista puolta.

–  Nyt keski-iässä haluan keskittyä enemmän musiikin tekemiseen ja orkesterin rakentamiseen. Haluan kantaa vastuuta ja vaikuttaa musiikillisesti orkesterin asioihin.

"Yleisöä pitää haastaa"

Lintu kertoo, että sinfoniamaailma on opettanut hänelle sen, että yleisöä pitää haastaa.

–  Keskiviikkona olin kuuntelemassa RSO:n konserttia. Eräs englantilainen vieras kysyi minulta, miten on mahdollista, että täällä aina on täyttä. Vastasin, että se johtuu siitä, että haastamme kuulijat. Emme tarjoa heille sitä, mitä he luulevat haluavansa kuulla, vaan sitä, mitä me toivomme heidän haluavan kuulla, ja he luottavat meihin. Uskon, että sama pätee oopperaan.

Lintu sanoo, että suomalaiset ovat kulttuurista kiinnostunut kansa, joka on siirtymässä samaan rintamaan Keski-Euroopan ja Venäjän kanssa. Siellä taidetapahtumat ovat aina täynnä. Jo nyt Linnun mukaan RSO:n konsertit myydään 96-prosenttisesti, ja Oopperankin esitykset 90-prosenttisesti.

–  Meillä on yleisö, joka on hyvin kiinnostunut. Meidän, jotka järjestämme konsertteja ja olemme vastuussa instituutioista, pitäisi oppia tuntemaan yleisömme vielä paremmin, selvittää heidän mieltymyksiään ja sitä, miten markkinointia kannattaa kohdentaa.

Kohta joku muu tekee taiteellisen suunnittelun

Kaiken kaikkiaan Lintu odottaa innolla pääsevänsä aloittamaan uudessa tehtävässään.

Hän toteaa, että työ Kansallisoopperassa eroaa jonkin verran hänen tehtävistään RSO:ssa.

–  RSO:ssa olen myös taiteellinen johtaja, eli minulla on ollut suuri vaikutusvalta ohjelmistosuunnitteluun ja siihen, ketkä solistit orkesterissa esiintyivät. RSO on henkilöitynyt minuun ja näkyvyyteeni.

Oopperassa puolestaan on Linnun mukaan paljon enemmän osatekijöitä ja ihmisiä, joihin talo assosioidaan.

–  Suurin ero on se, että Oopperassa joku muu tekee taiteellisen suunnittelun. Orkesteri, sitä johdetaan samalla tavalla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.