Hector - Aikamatka 1966-2011

Jyväskylän jäähallissa 27.10.2011.
Vuonna 2007 Heikki "Hector" Harma jätti yleisölle hyvästit Näkemiin-kuulemiin -kiertueellaan. Silloin laulaja tunsi olonsa loppuunpalaneeksi: uusia ideoita ei enää syntynyt.

Torstaina suomipopin suurnimi teki paluun lavoille Jyväskylän jäähallissa. Aikamatka 1966-2011 -konsertti sisälsi nimensä mukaisesti lauluja kuudelta vuosikymmeneltä.

Kahteen settiin jaettu ilta käynnistyi Hectorin ensilevytyksellä Palkkasoturi. Aluksi edettiin 1960- ja -70-lukujen tunnelmissa. Kultakauden levyiltä kuultiin hittien lisäksi myös harvinaisempia lauluja.

Toisessa setissä yhtye rikkoi kronologiaa ja esitti sävellyksiä eri vuosikymmeniltä. Uusin veto oli eeppinen balladi Mandala, joka sai jäähallissa kantaesityksensä. Powerbandiksi nimetty muusikkojoukko soitti taitavan viihdebändin varmuudella. Yllättävimmän sovituksen sai protestilaulu Ei mittään (Työttömän arkiviisu), josta oli tehty humoristista rappia.

Jäähallin ilma tihkui nostalgiaa ja tunnelmassa olivat läsnä myös artistin edesmenneet soittokaverit ja kollegat. Kaunis Mandoliinimies omistettiin Hectorin uran alkuvaiheiden tärkeille tekijöille, Matti ja Pirjo Bergströmille. Oman kappaleensa sai myös viime jouluna pois nukkunut Kari Tapio.

Ensimmäisen setin loppupuolella lavalle kipusi Freeman. Sivupolku sulautui kokonaisuuteen luontevasti. Freeman esitti yhden uuden kappaleensa lisäksi Hectorin sanoittamat hittibiisinsä Kaksi lensi yli käenpesän ja Ajetaan tandemilla.

Yleisö otti Hectorin vastaan varovaisesti lämmeten. Vaikka laulajan esiintyminen oli päällisin puolin varmaa, rivien välistä huokui aavistuksenomainen hermostuneisuus. Välispiikeissä Hector pyysi yleisöä innostumaan ja ihmetteli koleaa tunnelmaa.

Kun toisen setin loppuun laitettu Ake, Make, Pera ja mä oli saanut yleisön ylös permannon penkeistä, Hector vapautui. Viimeiset vedot soivat ilmavasti.

- Ei siinä mennyt kuin kaksi ja puoli tuntia, että löytyi tämä, hymyilevä laulaja spiikkasi ensimmäisenä encorena esitetyn Kaikki tahtoo rakastaa -kappaleen jälkeen ja viittasi sähköistyneeseen tunnelmaan.