Henkesi edestä – Kohtalon kysymyksiä

Arvio: 3/5

Onko olemassa tekoja, joita ei ole mahdollista saada anteeksi? Tätä pohditaan Petri Kotwican elokuvassa Henkesi edestä.

Synnytyssairaalaan kovalla kiireellä matkaavien Kiian (Laura Birn) ja Laurin (Eero Aho) auto törmää pimeällä tiellä johonkin. Lauri tarkistaa tilanteen ja sanoo, ettei nähnyt mitään. Matka jatkuu.

Pariskunta on menettänyt ensimmäisen lapsensa ja he ovat hädissään, koska synnytys on käynnistynyt ennenaikaisesti. Kaikki menee lopulta hyvin, mutta onnen tahrii tieto, että eräs mies on hengenvaarassa ja syy on todennäköisesti heidän.

Kiia tutustuu sairaalassa Hannaan (Mari Rantasila), jonka mies (Teijo Eloranta) on loukkaantunut vakavasti auton törmättyä häneen. Mitä pimeässä oikeastaan tapahtui?

Henkesi edestä on psykologinen draama, josta jännityselokuvan elementit puskevat läpi sitä enemmän mitä pitemmälle elokuva etenee. Päähenkilöt asetetaan tilanteeseen, josta ei ole ulospääsyä. On kuitenkin olemassa eettisesti enemmän ja vähemmän hyväksyttäviä tapoja toimia.

Kiia ja Lauri ovat eri mieltä siitä, miten onnettomuuden jälkeen pitäisi toimia ja tämä asia nousee muuriksi heidän väliinsä. Toinen näkee tilanteen oman perheen näkökulmasta, toinen laajempina eettisinä kysymyksinä.

Pariskunnan yhteiskunnallisen aseman kautta tilannetta kärjistetään. Lauri on pappi ja Kiia työskentelee kanttorina samassa seurakunnassa.

Lapsen syntymä jää tapahtuneen varjoon. Entä miten käy toisen pariskunnan? Onko puolison onnettomuus helpompi sulattaa, jos onnettomuuden aiheuttaja jää kasvottomaksi?

Laura Birn ja Mari Rantasila onnistuvat ilmentämään tilanteen aiheuttamaa pohjatonta ahdistusta. Molemmat ovat väkeviä rooleissaan. Eero Ahon Laurissa sen sijaan on jotain väärää. Hahmo sopii paremmin selkeän hyvä–paha-asetelman omaavaan jännäriin ja hahmossa kiteytyykin elokuvan keskeinen ongelma: ollako syvällinen draama vai säväyttävä jännäri, kuten ohjaajan kaksi edellistä elokuvaa?

Tunteille annetaan runsaasti aikaa. Lähikuvia on paljon, mutta vastapainona kamera kohoaa usein kattojen, kirkontornien ja siltojen yläpuolelle ikään kuin vihjaten jonkin korkeamman voiman läsnäoloon.

Tapahtumapaikka Turku näyttäytyy elokuvassa kauniina. Kotwican elokuvat erottuvat edukseen kotimaisella kentällä harkitun audiovisuaalisen ilmaisunsa ansiosta.

Tunteiden kuvausta vahvistetaan musiikilla. Sielun Veljien Rakkaudesta-kappaleesta kuullaan monta koskettavaa tulkintaa.

Kysymyksenasettelu on kiinnostava, mutta tarkoitushakuinen. Elokuvalla halutaan herättää keskustelua siitä, miten itse toimisimme vastaavassa tilanteessa. Vaikka asiaa pyörittelisi miten, ei oikeita ratkaisuja ole kuin yksi, minkä vuoksi henkilöiden vaikeus toimia oikein tuntuu epäuskottavalta.

Moraalikysymysten pohtiminen ja kristillisen maailmankatsomuksen käsittely jää sellaisten heittojen asteelle, kuten ”Minähän olen pappi, en minä aja humalassa…” tai ”Kuka tahansa olisi toiminut samalla tavalla”.

Henkesi edestä on ulkoisesti tyylikäs, kuten Kotwican edelliset elokuvat Rat King (2012) ja Musta jää (2007), mutta yrityksestä huolimatta niiden tavoin emotionaalisesti kolkko.

Ohjaus: Petri Kotwica. Pääosissa: Laura Birn, Eero Aho, Mari Rantasila ja Teijo Eloranta. Tyylilaji: draama. K 12.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.