Hevosia ja suojelijoita – Kirsi Tapper galleria Beckerissä

Kirsi Tapper

Galleria Beckerissä 6.5.2015 saakka.

Kuvataiteilija Kirsi Tapper on tuonut teoksiaan esille kotikaupungissaan säännöllisesti. Hänen edellinen näyttelynsä oli laaja retrospektiivi Jyväskylän taidemuseossa 2012. Sitä edellinen näyttely oli lähes täsmälleen viisi vuotta sitten Galleria Beckerissä ja sitä edellinen jälleen Beckerissä ja jälleen viisi vuotta aikaisemmin.

Historiaa seuratessa näyttelyiden tahti hieman kiihtyy: kolmen vuoden välein, sitten kahden vuoden ja vuodenkin. Kaiken kaikkiaan yksityisnäyttelyitä yksistään Jyväskylässä on kertynyt 12 vuodesta 1987 lähtien.

Tuttua on siis Kirsi Tapperin tekeminen kaupunkilaisille. Puukolla veistetyt laatikoihin sijoitetut humoristisesti kommentoivat still-kuvat elämän arjesta, tyylitellyt hevosveistokset ja suuret hämmästyttävän realistiset veistotaidonnäytteet ovat puhutelleet yleisöä vuodesta toiseen.

Nyt Galleria Beckerissä esillä olevassa näyttelyssäkin on tuttu Tapper-leima. Puolessa näyttely teoksista on hevosia, usein kyömynenäisiä ja raukeakatseisia, yleviä ja itsetietoisia. Vaikka ne ovatkin jäyhän paikallaan olevia, ilmeettömiä ja persoonattomia ne eivät ole. Pienin lisäviittein ja kuvailevin teosnimin katsoja saa ainekset rakentaa laatikon sisälle tarinan.

Hei, sinullakin on korvahuppu! -teoksessa kahden hevosen väliaseen asustekeskusteluun on houkuttelevaa pujahtaa sisään: pientä silmäilyä, kuulostelua puheen sävystä, hyväksyntää ja ihailua, kenties kevyt hirnahdus, ja ennen kaikkea yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Toisen puolen näyttelystä muodostavat suojelijat, siivekkäät ihmishahmot. Vakavailmeisten, naamiomaisten kasvojen korkeat poskipäät, pitkä kaareva nenä ja suuret korvat viittaavat itään päin ja pohjoiseen, mutta puukolla vuoltu jälki taas kotoiseen vaivaisukkoon.

Siipien sulkapeite on kävynsuomumaisesti muotoiltua. Suojelijat on nimetty eri lintulajeille sekä myös kodille. Sarjaa täydentää kuvaelmaveistos Enkeli nukkuu kannukset jaloissa.

Tapperin veistoksissaan käyttämät materiaalit ovat joko kirpputoreilta hankitusta uudelleen käytettyä tai liitereistä ja metsistä löydettyä.

Esimerkiksi Suojelijoiden siivet ovat yhtä lukuun ottamatta tehty kirpputorilta löydetyn itämaisen puuveistoksen koristeellisesta pintastruktuurista. Emännän hevonen on puolestaan saanut loimensa lusikkakuvioidusta kaakelinpalasta.

Uusiokäytetty materiaali ei ole vain halpaa materiaalia, vaan se on oleellinen osa Kirsi Tapperin teosten sisältöä. Materiaali rakentaa tarinaa siinä missä puukon jälki puussa tai teosten usein tarinalliset nimet.

Kulttuurinen monimuotoisuus tulee kuin kaupanpäällisinä eri puolilta maailmaa löytyneiden osasten loksahtaessa kohdalleen taiteellisessa ajatusprosessissa. Vanha pienen kanalanikkunan lyödessä kättä puusta veistettyjen tiskiharjojen ja kannuksiensa ja siipiensä varassa lepäävän enkelin kanssa on ajan, arjen ja fantasian liitto melko täydellinen.