Juha Itkonen - Seitsemäntoista

JUHA ITKONEN

Seitsemäntoista

Otava 2010. 283 sivua.
Kirja ei ole Juha Itkosen paras, se on sanottava heti alkuun. Ei se huono ole, ja Itkosen huonokin on parempi kuin monen muun hyvä.

Olen aiemmin ihaillut Itkosessa erityisesti hänen kykyään hallita kokonaisuutta. Nyt petyin tekstin pyörittelyyn. Itkoselta on selvästi tarina hukassa.

Kaikki alkaa kirjailija Julius Ilosen kirjasta. Hän kirjoittaa nuoruudestaan, muokkaa yksityiskohtia joiltain osin ja kirjoittaa niin kuin itse muistaa.

Vanha työkaveri tavaratalosta muistaa asiat kuitenkin toisin. Alkaa vääntö siitä, miten asiat oikeasti menivät, ja onko kirjailijalla oikeutta käyttää toisten elämiä materiaalinaan.

Kirjassa ei ole ylimmän tason kertojaa. On vain erilaisia kertojia ja versioita tapahtumista. Tarina on sitten se yhdistelmä, joka näistä syntyy.

Vastuu kertomusten muodostamisesta kokonaiseksi tarinaksi jää lukijalle.

Pirstaleisia tarinoita

Idea ei ole ennennäkemätön, mutta periaatteessa ihan hyvä. Rakenne tukee teemaa: elämän, muistin ja tarinoiden pirstaleisuutta sekä teesiä siitä, ettei ole olemassa mitään yhtä totuutta tai tarinaa, on vain kertomus.

En ole kuitenkaan ihan vakuuttunut siitä, etteikö teemaa olisi voinut käsitellä paremminkin. Ajattelen myös, että kirjailijan tehtävä on nimenomaan luoda tarina, johon lukija saa uskoa. Kirjallisuuden viehätys piilee siinä, että edes yhden kirjan verran saa uskoa valmiiseen tarinaan.

Metakertomus

Se, että Itkonen metakertomuksessa kirjoittamisesta tilitti elämän kaoottisuuden kirjaksi, on läheistä sukua Bill Cosby Show'n vaihtumiselle The Osbornesiksi. Ilmiön voi nähdä joko ajalle tyypillisenä tarpeena "mennä kulissien taakse" tai sitten ihan vain laiskuutena.

Miksi kirjoittaa perhekomediaa kuin voi vain asettaa kameransa oikean perheen oikeaan kotiin ja antaa tarinan kertoa itse itsensä?

On valintakysymys, haluaako nähdä Seitsemäntoista-kirjan tätä ilmiötä kuvaavana aikalaiskertomuksena - kirjan kirjoittamisen tositeeveenä - vai Itkosen luomistyön notkahduksena.

Ehkä Itkoselta ei tullut valmista tarinaa? Ehkä Itkonen sotkeutui itse elämän kaoottisuuteen, vanhenemisen kriisiin, tarinan kirjoittamiseen vaikeuteen ja kritiikin pelkoon?

Laatikon pohjalta?

Hallittujen ja hyvin suunniteltujen kokonaisuuksien taitajan kynästä tällainen tekstikokoelma vähän haiskahtaa. Itkoselta odotettiin uutta kirjaa, mutta pöytälaatikossa oli vain sekalaisia pätkiä. Lopulta kirja kasattiin niistä ja liimana käytettiin jälkikäteen keksittyä pirstaleisuuden ideaa?

Itkonen on kuitenkin sen verran fiksu, että torjuu kritiikinkin etukäteen kirjailija Ilosen kirjoittamien kritiikkivastineiden muodossa. Vaikka sekin on tietysti fiktiota, kriitikko ei voi ohittaa tekstiä pysähtymättä.

Kun kolmikymppinen kirjailija Juha Itkonen kirjoittaa kolmikymppisen kirjailijan Julius Ilosen suulla vastinetta kriitikolle, on leikittely tietoista.

Mutta onko se nerokasta kikkailua vai ärsyttävää väistelyä?

Jään odottamaan Itkosen seuraavaa tarinaa.

Jään odottamaan, että Itkosen ansiokas kerronta ja kyky kuvata kertomuksensa kohdetta kutkuttavan terävästi kiinnittyvät taas yhtä osuvaan ja kuvausvoimaiseen tarinaan.

Nyt kun pöytälaatikko on siivottu, on hyvä aloittaa alusta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kulttuuri

Levyarvio: Robbie Williams teki yhden tämän joulun parhaista levyistä Bing Crosbyn hengessä

JKMM Arkkitehdit on voittanut Kansallismuseon lisärakennuksen suunnittelukilpailun

Keikka-arvio: Oksentelevista korppikotkista kertova trio voitti yleisön puolelleen – The Aristocrats kävi Tanssisali Lutakossa Jyväskylässä

Teatteriarvio: Toksinen kapitalismi myrkyttää koko perheen Kansallisteatterin amerikkalaisessa klassikkonäytelmässä – Aku Hirviniemi vaihteeksi vakavan draaman parissa

Konserttiarvio: 120-vuotista taivaltaan juhliva Mieskuoro Sirkat teki vaikutuksen loppuunmyytyyn yleisöön

Popkantelisti, laulaja Ida Elina esiintyy Sepän Kipinässä – Poppi soi kanteleella myös Linnan jatkoilla

Tikkakoskelaisen Mara Vighin elokuvaidea katastrofien jälkeisestä maailmasta sai yllättävää vastakaikua – koekuvauksia The House of God -elokuvaa varten tehtiin ohjaajan kotikonnuilla

Kalevi Jäntin kirjallisuuspalkinto Pontus Purokurulle, Juhani Karilalle ja Reetta Pekkaselle

S. Wuorion maalaamon arvokas arkisto Museovirastolle

Suomen käsityön museon näyttely teki Jyväskylässä kävijäennätyksen – yli 22 000 katsojaa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.