Jyrock perjantai 20.4.2012

Ilokivi 20.4.2012

Jyrockin perjantai alkoi vartin yli kahdeksan Risto Ylihärsilän ja Vilunki 3000:n laululla siitä, kun ”lännen demoni Mikin ja Akun hukutti”. Valittu tyyli oli mehukas yhdistelmä koneellisen instrumentaalimusiikin ja indierockin elementtejä. Keikka käynnisti illan hienosti. Duon aloittaessa paikalla ei ollut montaakaan henkeä. Keikan aikana yläkerta täyttyi hiljalleen puolilleen.

Tunnetun nimen sijoittaminen ohjelman alkuun oli tietoinen veto yleisön saamiseksi paikalle hyvissä ajoin, kertoi Jyrockin Promoottori Marko Kainulainen.

–Jos alussa olisi kolme tuntematonta bändiä, ei täällä olisi ketään vielä yhdeltätoistakaan.

Perjantain toisena yhtyeenä esiintyi raskaamman junnauksen ystävien etukäteen kovasti odottama Oranssi Pazuzu. Yhtyeen junnaavaa, psykedeelistä haahuilua black metalin estetiikkaan yhdistelevä tyyli on omiaan sisäänpäin kääntyneeseen, meditatiiviseen kuunteluun, mikä olisi ehkä sopinut paremmin loppuillan tunnelmiin. ”Neljä tuntia liian aikaisin”, kommentoitiin yleisössä. Keikka ei kuitenkaan ollut missään nimessä huono nytkään.

 

Samalla, kun Oranssi Pazuzu soitti alakerrassa, yläkerran terassin Lupi-teltassa kuultiin Virta-yhtyeen raivoisaa psykejazzia. Parikymppisten nuorten miesten trion Antti Hevosmaa (trumpetti), Heikki Selamo (kitara) ja Erik Heikkinen (Rummut) musiikki oli energinen yhdistelmä skandinaavisen jazzin taidokkuutta ja rock’n rollin leikkisyyttä. Hieno yhtye!

Lupi-teltta oli ensimmäistä kertaa ääriään myöten täynnä seuraavan esiintyjän, Tundramaticsin, aikana. Rautalankaa, punkkia ja balkania luukuttava trio (jälleen!) voitti kuulijat puolelleen leikkisyydellään.

Madame de C*** oli lavallinen villevalomaisen tyylikkäitä miehiä, jotka soittivat rockia.

Läppärin kanssa kultakoru kaulassa esiintyneen Moby Dictatorin keikalla nähtiin hienoja visuaalisia efektejä. Musiikillisesti keikka oli hieman epätasainen: välillä groovasi, välillä turhan pitkiä aikoja puudutti.

Yläkerrassa soittanut taiderockbändi Siinai loi instrumentaalibiiseissään hienoja äänimaisemia, suorastaan avaruuksia, jotka poistivat kiireen tunnun. Yhtyeellä on vahva oma ääni.

Miellyttävää, iskelmällistä ja tanssittavaa poprockia soittanut Azure Blue sai miettimään, miten ruotsalainen ilmaisu voi olla aina niin tyylikästä ja estetiikka niin hallittua sekä luonnollista.

 

Punk-asennetta ja Hurriganes-tyyppistä rock’n roll-jytää Motörhead-soundeihin ja Sielun Veljet -meininkiin yhdistelevä kolmen miehen pumppu, jyväskyläläinen Räjäyttäjät oli yksi etukäteen odotetuimpia esiintyjiä, eikä odotuksia petetty. Kitara vinkui ja särinä särki korviin. Hiki virtasi.

Laulaja-kitaristi Rapa soitti kitaraa raivolla ja virheitä pelkäämättä. Eräässä vaiheessa keikkaa alushoususilleen riisuutunut Rapa myös heittäytyi selälleen yleisön käsien väliin sooloa soittamaan. Sitä katsellessa ilo valtasi mielen.

Rapa ja basisti Sisse myös huusivat lyriikoita sellaisella apinanraivolla, että. ”On kevät, ja mua ahdistaa!” lauloi Rapa. Pakko oli uskoa. Rumpali Muuni paukutti kannujaan hädin tuskin pallillaan pysyen. Räjäyttäjät ei välttämättä kuulostanut kaiken aikaa ns. ”hyvältä”, mutta paahtoi menemään sellaisella asenteella, ettei siihen ole mitään lisättävää. Ilkeää mölyä, hienoa meininkiä.

Illan päätti muun muassa hiphopin ja jazzin sävyjä garage- ja lattarimeininkeihin yhdistellyt The Irrationals. Yhtyeen tyylikäs groove kyllä periaatteessa tempaa mukaansa, mutta ainakin allekirjoittaneen kohdalla keikka kärsi vähän siitä, että koko illan bändien ja lopulta vielä Räjäyttäjien intensiteetin jälkeen mikään ei enää tuntunut miltään.

Petri Kaikosuo

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kulttuuri

Kirja-arvio: Talvisodassa Lapissa taisteltiin tappavissa sääolosuhteissa – Miten talvisotataitoa Suomessa harjoiteltiin ennen sotia?

Levyarvio: Robbie Williams teki yhden tämän joulun parhaista levyistä Bing Crosbyn hengessä

JKMM Arkkitehdit on voittanut Kansallismuseon lisärakennuksen suunnittelukilpailun

Keikka-arvio: Oksentelevista korppikotkista kertova trio voitti yleisön puolelleen – The Aristocrats kävi Tanssisali Lutakossa Jyväskylässä

Teatteriarvio: Toksinen kapitalismi myrkyttää koko perheen Kansallisteatterin amerikkalaisessa klassikkonäytelmässä – Aku Hirviniemi vaihteeksi vakavan draaman parissa

Konserttiarvio: 120-vuotista taivaltaan juhliva Mieskuoro Sirkat teki vaikutuksen loppuunmyytyyn yleisöön

Popkantelisti, laulaja Ida Elina esiintyy Sepän Kipinässä – Poppi soi kanteleella myös Linnan jatkoilla

Tikkakoskelaisen Mara Vighin elokuvaidea katastrofien jälkeisestä maailmasta sai yllättävää vastakaikua – koekuvauksia The House of God -elokuvaa varten tehtiin ohjaajan kotikonnuilla

Kalevi Jäntin kirjallisuuspalkinto Pontus Purokurulle, Juhani Karilalle ja Reetta Pekkaselle

S. Wuorion maalaamon arvokas arkisto Museovirastolle

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.