Jyväskylä Sinfonia – Sallinen 80 vuotta Teatteritalossa 21.1.2015

Kovin sovittelevasti alkoi Jyväskylä Sinfonian keskiviikkoinen konsertti. Alussa kuultu Franz Schubertin ensimmäinen sinfonia edusti vielä seesteisempää klassismin ajan sävelkieltä. Musiikin dissonoivuus voimistui illan edetessä, minkä vuoksi Schubertin vasta 16-vuotiaana säveltämä muotopuhdas sinfonia toimi pehmeänä laskuna modernistisemmalle ilmaisulle.

Aulis Sallisen teos Kamarimusiikki VII, Cruselliana tekikin sitten rohkean loikan kaksisataa vuotta eteenpäin kohti postmodernismia. Sinfonian omista soittajista koostunut puhallinkvintetti onnistui erinomaisesti Sallisen sinne tänne kurkottelevan fragmentaarisen teoksen esittämisessä. Marielle Harrin sordinoitu käyrätorvi ja klarinetisti Gocho Prakovin swing-musiikista vaikutteita saaneet lickit olivat riemastuttavaa kuultavaa. Ne myös osoittivat, miten pienillä muutoksilla perinteisillä orkesteri-instrumenteilla voi saada aikaan virkistäviä sointivärejä.

Oivallista oli myös kvintetin ja muun orkesterin vuorovaikutus. Sellisti Ilkka Kaupin aloittamassa, Aram Hatšaturjanin Gayane-baletin tyyntä adagio-osaa muistuttavassa jaksossa kvintetin ja Ville Matvejeffin johtaman orkesterin yhteissoitto oli hienovaraisen tarkkaa.

Sallisen jälkeen kuultu, ranskalaisen modernistin Pierre Boulez’n pienimuotoinen Mémoriale oli ilahduttava välietappi. Boulez’n tonaalista sävelkieltä venyttävälle, voimakkaasti jännitettä vuoroin rakentavalle ja purkavalle tyylille olisi sopinut kenties aggressiivisempikin ote.

Omimmillaan orkesteri oli Francis Poulencin Sinfonietta-teoksen kanssa. Musiikista oli sulanut pois vielä Schubertin teosta vaivannut porvarillinen häveliäisyys. Ranskalaissäveltäjän uusklassistisessa tyylissä oli samanlaisia impressionistisia sävyjä kuin Maurice Ravelin Hanhiemo-sarjassa, jonka Jyväskylä Sinfonia tulkitsi viime syksynä erittäin onnistuneesti.

Paikoin häpeilemätönkin sentimentaalisuus soi orkesterin käsissä vivahteikkaasti, rytmikkäätkin yksityiskohdat huomioiden. Oikein mainio esitys.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kulttuuri

Levyarvio: Ikinä tekee vakavaa huumorimusiikkia, josta tulee mieleen eräs 90-luvun ilmiö

Jari Sillanpää esiintyi täydelle konserttisalille Joensuussa – ”Haluaisin mielelläni avata koko asian kaikille”

Jari Sillanpään kiertueen päätöskonsertti Joensuussa veti väkeä kohusta huolimatta

Yksi keho, kaksi persoonaa – Äänekosken taidemuseon johtaja Pekka Soininen kannustaa perehtymään perinteeseen

Teatteriarvio: Viihtymiseltä ei voi välttyä – Kuusan Kanavateatterin pikkujoulunäytelmä Teetä vaikka väkisin osuu tarkasti maaliin

Jyväskylän kirjamessut kokoaa Suomen huippukirjailijoita Paviljonkiin – katso koko ohjelma ennakkoliitteestä

Teatteriarvio: Satavuotias brittithrilleri 39 askelta taipuu vauhtikomediaksi Jyväskylän Huoneteatterissa

Kun keräily lähti lapasesta – Yksityisten keräilijöiden näyttely Designmuseossa on kiinnostava ja värikäs, esillä muun muassa 300 Arabian kannua

Levyarvio: Abreun uusi levy vie kriisin jälkeen asioita hieman oikeaan suuntaan, mutta hukkaa parhaimman mahdollisuutensa

Anneli Karppinen ja Antti Lattu toivat tv:stä tutun Illallinen yhdelle -klassikon näyttämölle Jyväskylässä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.