Jyväskylä Sinfonia: Soolosellisti Samuli Peltonen soittaa Dvorákin romanttisen konserton solistina syksyn avauskonsertissa

Jyväskylä Sinfonian syyskauden avauskonsertin solistivieraana esiintyy keskiviikkona Kansallisoopperan soolosellisti Samuli Peltonen. Ylikapellimestari Ville Matvejeff johtaa tavallista suurempaa orkesteria päivä- ja iltakonserteissa.

Peltonen soittaa konsertissa Antonin Dvořákin Sellokonserton h-molli, joka on tunnettu vaativasta soolo-osuudestaan. Sellistille sävellys on yksi huipputeoksista.

– Kyseessä on hyvin kokonaisvaltainen ja romanttinen paketti, jossa orkesterilla on varsin sinfoniaaninen ja jykevä rooli. Mukana on toisaalta kaipuuta ja seesteisyyttä, toisaalta julistusta ja vaaraa. Listojen laatiminen on toki aina vaikeaa, mutta tämä teos kuuluu henkilökohtaisiin suosikkeihini, Peltonen kuvailee.

Niin ikään tekninen taituruus on teoksessa vahvasti läsnä.

– Solistina ison orkesterin joukossa on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, kuinka erilaiselta sello kuulostaa jo viiden metrin päähän omasta positiostani, Peltonen sanoo.

Samuli Peltonen aloitti vuonna 1989 Ferenc Gyimesin ja Jussi Peltosen johdolla sellonsoiton Etelä-Pohjanmaan musiikkiopistossa, josta siirtyi myöhemmin opiskelemaan Turun taideakatemiaan ja Sibelius-Akatemiaan. Seinäjoella vuonna 1981 syntynyt Peltonen päätyi valitsemaan instrumentin luontevista syistä.

– Isäni on niin ikään sellisti, kun taas äitini ja siskoni ovat pianisteja. Vaikka harjoittelu ei jossakin vaiheessa juurikaan inspiroinut, soittaminen oli onnistumisten kautta aina hyvin palkitsevaa. Muitakin valintoja juolahti vilkkaalle nuorelle mieleen, mutta kun “kärpänen puraisi” oikealla hetkellä, oli luontevaa jatkaa alan ammattiopintoihin, Peltonen kertoo.

Peltonen kuvaa sellon soinnillisesti lähimmäksi mielleyhtymäksi ihmisäänen.

– Sello on äänenkorkeudeltaan ja dynamiikaltaan äärimmäisen laaja-alainen ja monipuolinen soitin.

Peltonen arvelee ottaneensa opiskeluaikoinaan roppakaupalla vaikutteita suurilta sellotähdiltä aina tietoiseen jäljittelyyn asti.

– Daniil Shafran on ollut minulle suuri stara ja sellotulkkina ykkönen. Hänen sointiväriä, rytminkäsittelyä ja tulkintaa on tullut tyyliteltyä. Mutta sitä mukaa, kun tuntemus ja ymmärrys tyyleistä kasvaa, oma näkemys ja tulkinta vankistuvat. Huomaan akatemiassa opettajan roolissa harrastavani aika ajoin itsetutkiskelua samalla, kun vakuuttelen oppilaille, miksi tietyt soittotavat ovat tarpeen, Peltonen luonnehtii.

Samuli Peltonen on esiintynyt usean suomalaisen kaupunginorkesterin solistina ja laaja-alaisesti kamarimuusikkona eri kokoonpanoissa muun muassa Yhdysvalloissa, Australiassa, Islannissa ja Saksassa.

Soolosellisti on menestynyt useissa sellokilpailuissa ja voittanut muun muassa Turun sellokilpailun ja kansainvälisen Krysztof Penderecki -kilpailun Puolassa.

– En tuijota sijoituksia, mutta soittokilpailujen painoarvo soittajan kehitykselle on valtava, koska kilpailuja varten on harjoiteltava isoja ohjelmistoja niin priimakuntoon, kuin vain omalla tasollaan pystyy, Peltonen summaa.

Konsertissa kuullaan Dvořákin lisäksi osia melko tuntemattomaksi jääneen ranskalaisen romantiikan ajan säveltäjän Ernest Chaussonin teoksesta Myrsky sekä Jean Sibeliuksen Sinfonia nro 3.

Tunteiden myrsky -konsertit Jyväskylän teatteritalossa 5.9. klo 19. Päiväkonsertti teatteritalolla klo 12.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .